Piran

Cerkev sv. Frančiška Asiškega

Seznam poslikav

Manjši bratje sv. Frančiška so se v Piran verjetno naselili ali istočasno kot v Kopru, torej okoli leta 1265, ali pa šele ob izteku 13. oziroma na prehodu iz 13. v 14. stoletje, tik pred začetkom gradnje cerkve in samostana leta 1301.[1] Po podatkih Paola Naldinija so v Piran prišli po zaslugi koprskega škofa Pietra Manolessa, dodeljen pa jim je bil velik ograjen prostor nasproti cerkve Marije Snežne.[2] Napisna plošča, vzidana na desni strani cerkvene fasade, sporoča, da je gradnja cerkve in samostana potekala od leta 1301 do leta 1318, temeljni kamen pa je položil piranski podestat Matteo Manoleso.[3] Na konec gradnje leta 1318 namiguje tudi odločba beneškega senata iz istega leta, s katero je ta dovolil prevoz 16.000 opek brez plačila davka pro copriendo ecclesiam S. Francisci.[4] Piranski samostan je bil edini samostan v Istri, ki je deloval tudi po uradni priključitvi nekdanje beneške Istre k Italijanskemu kraljestvu maja 1806, ko je prišlo do serije dekretov, s katerimi so bili ukinjeni minoritski samostani v Miljah, Kopru, Poreču, Vodnjanu in Pulju.[5] Samostan v Piranu je takrat sprejel veliko bratov iz ukinjenih istrskih samostanov, predvsem iz Kopra, vanj pa je bil prenesen tudi večji del premične dediščine ukinjenih samostanov.[6] Bratje minoriti so svoje poslanstvo v samostanu opravljali vse do njegove nacionalizacije leta 1954, ko so njihove prostore namenili domu za ostarele.[7] Leta 1992 je samostan vložil zahtevek za denacionalizacijo samostanskega kompleksa; proces denacionalizacije je trajal osem let.[8]

________________________________________

[1] Cf. NALDINI, 1700, p. 298; CAPRIN 1905, p. 276, n. 1; SARTORI 1986, p. 1269; MARAČIĆ 1992, p. 12; MARAČIĆ 2001, pp. 26, 28; VOGRIN 2002, p. 25.
[2] Cf. NALDINI 1700, p. 297. Pietro Manoleso je izviral iz stare beneške patricijske družine in je bil, predno je bil 4. septembra 1301 imenovan za koprskega škofa, član reda manjših bratov sv. Frančiška; gl. MARAČIĆ 2001, p. 28, s starejšo bibliografijo.
[3] Za izpis napisa cf. VUK 1983, pp. 136–139; VOGRIN 2001, pp. 383–84. Sredi 19. stoletja naj bi bila v samostanu hranjena listina, ki naj bi pričala o začetku gradnje cerkve in samostana; cf. P. C. 1848, p. 33.
[4] Pokrajinski arhiv Koper, enota Piran, Antonio Alisi, Chiese minori, Conventi e Confraternite di Pirano, nepaginiran uvodni del. Trenutno lokacijo rokopisa je navedel SALMIČ 2021, p. 13.
[5] Cf. MARAČIĆ 1992, pp. 54, 85; ŽITKO 2001, pp. 53–54.
[6] Cf. MARAČIĆ 1992, pp. 54, 85; ŽITKO 2001, pp. 53–54.
[7] ŠAMPERL 2001 a, p. 73.
[8] Samostan je bil decembra 1975 razglašen za kulturni spomenik; gl. ŠAMPERL 2001 a, p. 77.

Gradnja prvotne cerkve in samostana se je začela leta 1301 in je trajala do leta 1318.[1] Gotska cerkev je bila po vsej verjetnosti podobnih dimenzij kot današnja. O tem pričajo vidni ostanki gotskih lokov na mestu obeh stranskih kornih kapel, na novo ometan banjast obok, ohranjen nad južno kapelo, in freska na južni ladijski steni v bližini pevskega kora, ki nakazuje na prvotno dolžino ladje.[2] Prvotna cerkev je bila torej enoladijska arhitektura s tremi ravno zaključenimi kornimi kapelami, od katerih sta bili stranski dve manjši in sta po tlorisu odstopali od širine ladje.[3] Ob severni steni glavne ladje so že v srednjem veku začele nastajati posamezne kapele, s povezavo katerih je kasneje nastala neke vrste stranska ladja, ki se s polkrožnimi loki odpira v glavno ladjo.[4] V sklopu srednjeveškega samostanskega kompleksa je bil leta 1320 zgrajen tudi oratorij, posvečen sv. Janezu Krstniku,[5] že v srednjem veku pa je nad levo stransko korno kapelo nastal tudi zvonik, ki je današnjo obliko in višino dosegel leta 1715.[6] Najstarejši del samostanskega kompleksa predstavlja cerkvica sv. Katarine, ki je južno od zahodnega pročelja cerkve stala že pred začetkom gradnje cerkve in samostana sv. Frančiška.[7]

V 15. in 16. stoletju so v cerkvi zavedena manjša popravila, za katera izvemo predvsem iz ohranjenih testamentov,[8] v začetku 16. stoletja je nastala tudi renesančna tribuna, za katero je bila leta 1518 naročena Carpaccieva slika Marija z Jezusom in svetniki.[9]

Današnji baročni izgled cerkve in samostana je predvsem sad predelav v 18. stoletju.[10] Konec 17. stoletja je bil južno od cerkvenega pročelja zgrajen nov vhod v samostan z monumentalnim kamnitim portalom, ki je datiran z letnico 1694.[11] Baročni križni hodnik je nastajal v prvi polovici 18. stoletja, leta 1750 pa je bil postavljen še nov vodnjak.[12] Kot poroča pater Girolamo Granić, je bila tudi cerkev okoli leta 1730 temeljiteje predelana in barokizirana.[13] O času baročne predelave danes priča z letnico 1731 datirani baročni stranski portal, ki s križnega hodnika vodi v ladjo v bližini zakristije.[14] V četrtem desetletju 18. stoletja je cerkev dobila nove korne klopi,[15] ki so bile že prilagojene novemu oblikovanju kora, saj njihova zasnova upošteva odprtini za vrata na severni in južni steni glavne kapele, ki vodijo v obe gotski stranski kapeli (po vsej verjetnosti v tistem času že zaprti z ladijske strani).[16] V istem obdobju so verjetno obokali ladjo, baročno profilacijo pa kažejo tudi vsi trije loki stranske ladje, sloneči na dveh slopih in dveh pilastrih, in profil slavoloka, skozi katerega ladja prehaja v prezbiterij.[17] Prenova se je nadaljevala tudi v drugi polovici stoletja, ko so leta 1787 naročili nov baročni glavni oltar in posledično podrli nekdanjo renesančno tribuno, dele katere so porabili za dva stranska oltarja v prvi in tretji kapeli ob severni steni cerkve.[18]

Zadnje večje posege je cerkev doživela v osemdesetih letih 19. stoletja, ko je med letoma 1882 in 1883 dobila novo fasado, kar obeležuje napis na kamniti plošči na severni strani fasade. Za njeno obnovo si je zelo prizadeval takratni pater Girolamo Granić, ki je tudi podrobno opisal potek del in videz prejšnje, neometane srednjeveške zunanjščine.[19] Obnovo je vodil Giuseppe Mosso v sodelovanju z arhitektom Giovannijem Righettijem ml.[20] V osemdesetih letih 19. stoletja so v času restavracije Carpaccieve slike Marija z Jezusom in svetniki obnovili tudi renesančno tribuno z začetka 16. stoletja,[21] ki so jo vzidali v prvo stransko kapelo na severni strani cerkve.[22] Leta 1889 je prezbiterij dobil še nov strop s svetlobnico.[23]

________________________________________

[1] Začetek in konec gradnje nam sporoča napisna plošča na južni strani cerkvene fasade. Gl. VUK 1983, pp. 136–139; VOGRIN 2001, pp. 383–84.
[2] Freska je na žalost v izjemno slabem stanju in nerestavrirana. Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, Območna enota Piran, ne hrani nobene fotografije o njenem odkritju, trenutno pa je zakrita z gips ploščo in ni vidna. Za potrebe pričujočega digitalnega korpusa je bila gips plošča za čas raziskave freske odstranjena maja 2022.
[3] Več o izgledu srednjeveške cerkve VUK 1983, pp. 143–150; VUK 2001, pp. 91–95; WALCHER 2001, p. 214; OTER GORENČIČ 2012, pp. 569–577. Mojca MarjAna Kovač domneva, da je imela srednjeveška cerkev sv. Frančiška, enako kot to velja za druge cerkve ubožnih redov, pregrado, t. i. tramezzo, ki je ločevala del za vernike in brate. Več o tem KOVAČ 2021, pp. 32–33, fig. 1.
[4] Cf. VUK 1983, p. 140; VUK 2001, p. 86; OTER GORENČIČ 2012, pp. 569–570.
[5] V času obnovitvenih del v križnem hodniku leta 1982 so prišli na dan ostanki dveh bifor in nekdanjega vhoda v oratorij sv. Janeza Krstnika, kjer je danes pinakoteka z lapidarijem. Po mnenju OTER GORENČIČ 2012, pp. 574–577, je oratorij nekoč služil kot kapiteljska dvorana; cf. Pokrajinski arhiv Koper, enota Piran, Antonio Alisi, Chiese minori, Conventi e Confraternite di Pirano, p. 18; GRANIĆ 1887, p. 11; VUK 2001, p. 98. O razvoju samostanskega kompleksa oziroma konservatorskih ugotovitvah o starosti posameznih delov gl. LIČEN KRMPOTIČ 1995. Za poročila se zahvaljujem Miri Ličen Krmpotič, ki dokumentacijo hrani v svojem arhivu.
[6] Več o ostankih starega zvonika LIČEN KRMPOTIČ 1995; cf. VUK 2001, p. 89; OTER GORENČIČ 2012, p. 572. Zvonik naj bi bil zgrajen po vzoru zvonika stolne cerkve sv. Jurija iz leta 1608 (gl. Stane BERNIK, Koper, Izola, Piran. Organizem slovenskih obmorskih mest, Ljubljana-Piran 1968, p. 148) in je bil obnovljen v letih 1913 in 1982, ko je dobil nov marmorino omet. Več o izgradnji novega zvonika in nakupu zvonov VUK 2001, p. 90 (s starejšo bibliografijo).
[7] Več o novejših arheoloških raziskavah v nekdanji cerkvi sv. Katarine v: GUŠTIN, PRELOŽNIK, SAKARA SUČEVIĆ 2009, pp. 303–312. Za izsledke prvotnih raziskav gl. LIČEN KRMPOTIČ 1995.
[8] Cf. SARTORI 1986, p. 1270; MARAČIĆ 2001, p. 32; VUK 2001, p. 86; ŠAMPERL 2002, p. 146; OTER GORENČIČ 2012, p. 569.
[9] Za tribuno cf. CRAIEVICH 2001, pp. 226–227; VUK 2001, p. 93; ŠTEFANAC 2021, pp. 39–53. Za Carpaccievo sliko Marija z Jezusom in svetniki gl. Giorgio FOSSALUZZA, La pala di Vittore Carpaccio per San Francesco a Pirano, 1518, Carpaccio a Pirano/Carpaccio v Piranu (edd. Giovanna Baldissin Molli, Luca Caburlotto), Padova 2021, pp. 97–116 (s starejšo bibliografijo).
[10] Na začetku 18. stoletja naj bi pater Silvestro Apollonio prenovil samostan z lastnimi sredstvi; gl. P. C. 1848, p. 33.
[11] Načrt za vrata naj bi naredil mojster Giovanni Sartori, ki je pred tem izdelal načrt za oltar sv. Antona Padovanskega v samostanski cerkvi, izdelava vrat pa naj bi bila zaupana patru Domenicu Furianu iz piranskega samostana; gl. GRANIĆ 1887, p. 4; ALISI s. a., p. 126. Več o izgradnji portala VUK 2001, pp. 95–96.
[12] Za analizo podatkov o gradnji križnega hodnika, ki nam jih posredujeta GRANIĆ 1887, pp. 11–12, in ALISI s. a., p. 137, in arhivskih virov iz ohranjene knjige izdatkov za konec 17. in prvo polovico 18. stoletja gl. VUK 2001, pp. 100–103. Originalen vir podatkov o nakupih hrani Pokrajinski arhiv Koper, enota Piran, fond frančiškanskega samostana, Libro della Frabrica; gl. VUK 1983, p. 129. Križni hodnik je pred tem Nace ŠUMI, Arhitektura XVI. stoletja na Slovenskem, Ljubljana 1966, pp. 157–158, 177, na podlagi slogovnih primerjav datiral v konec 16. oziroma na začetek 17. stoletja.
[13] GRANIĆ 1887, p. 4; cf. VUK 2001, p. 91.
[14] Postavitev portala v tem letu je izpričana tudi v arhivskem zapisu z dne 26. novembra 1731, v katerem preberemo, da je potrebno izdelati spodobna cerkvena vrata zaradi olepšave križnega hodnika in cerkve; gl. VUK 2001, p. 89, cit. n. 10.
[15] Marko Vuk na podlagi arhivskih virov ugotavlja, da je cerkev nove korne klopi dobila leta 1736, medtem ko v opombi navaja isti vir, vendar drugo stran, in piše, da je nove korne klopi iz orehovega lesa samostan dobil 6. marca 1742. Cf. GRANIĆ 1887, p. 4; ALISI s. a., p. 148.
[16] Cf. VUK 2001, pp. 91–92.
[17] Več o tem VUK 2001, p. 90. Drugače je s slavoločnim zidcem, gl. OTER GORENČIČ, pp. 570, 571.
[18] Ostali deli tribune (dve kamniti arkadi) so se izgubili; gl. VUK 2001, p. 93.
[19] GRANIĆ 1887, pp. 3–4.
[20] VUK 2001, p. 88, n. 7, navaja, da so v arhivu minoritskega samostana v Piranu ohranjena potrdila nekaterih izplačil temu stavbeniku v zvezi z obnovo fasade. Za Righettija gl. Sonja Ana HOYER, Giovanni Righetti, inženir, arhitekt-konservator, Razprave iz evropske umetnosti za Ksenijo Rozman (ed. Barbara Jaki), Ljubljana 1999, p. 230. Stane BERNIK, Koper, Izola, Piran. Organizem slovenskih obmorskih mest, Ljubljana-Piran 1968, p. 181, je opazil v oblikovanju fasade naslon na pročelje bližnje cerkve Marije Tolažnice in piranske stolnice.
[21] O restavriranju tribune obširno poroča GRANIĆ 1887, pp. 4–6, 10–11, o letnici nastanka in restavracije pa priča tudi v kamnu izklesan napis na notranji strani loka, ki gleda proti cerkvi: F. MCII R. MDCCCLXXXV. Citirano po: VUK 2001, p. 93.
[22] Na tem mestu je prej visela Carpaccieva slika. Ob prenovi tribune so nadomestili manjkajoče dele in dodali okrasne in arhitekturne elemente, ki so bili potrebni za doseg estetske celote. Delo je vodil arhitekt Giovanni Righetti ml., apostole in angele na kupoli pa je naslikal Domenico Acquaroli, ki je leta 1885 dokončal tudi restavriranje Carpaccieve slike; cf. GRANIĆ 1887, pp. 4–6; Sonja Ana HOYER, Giovanni Righetti, inženir, arhitekt-konservator, Razprave iz evropske umetnosti za Ksenijo Rozman (ed. Barbara Jaki), Ljubljana 1999, pp. 229–230; VUK 2001, p. 93.
[23] Arhiv minoritskega samostana Piran hrani več računov, ki omenjajo dela na koru v tem času (septembra, oktobra, novembra 1889 itd.). Citirano po: VUK 2001, p. 94.

Pomemben vir informacij o zgodovini in stavbni zgodovini cerkve in samostana sv. Frančiška v Piranu predstavljajo delo Girolama Marie Granića Album d’opere artistiche esistenti presso i minori conventuali della antica provincia dalmato-istriana ora aggregata alla patavina di S. Antonio iz leta 1887, Chartularium Piranense Camilla De Franceschija z omembami testamentov in listin, vezanih na samostan iz 14. stoletja,[1] Cronologia Piranense Antonia Alisija[2] in Archivio Sartori, Documenti di storia e arte francescana. La provincia del santo dei Frati Minori Conventuali, zlasti del, posvečen piranskemu samostanskemu kompleksu, v katerem je Antonio Sartori zbral podatke o zgodovini samostana iz različnih arhivskih virov.[3] Nekaj pomembnih podatkov prinaša tudi knjiga Antonia Alisija Pirano. La sua chiesa, la sua storia, ki je izšla leta 1972 v Trstu.[4] Cerkev in samostan omenja Nace Šumi v knjigi Arhitektura XVI. stoletja na Slovenskem, kjer se avtor osredotoča predvsem na renesančno edikulo, križni hodnik in baročni vhodni portal v samostan,[5] prvo natančnejšo študijo o stavbni zgodovini cerkve pa je v obliki članka leta 1983 napisal Marko Vuk.[6] S cerkvijo, samostanom in samostansko opremo so se ukvarjali različni pisci v sklopu nastanka kompendija Istria, Città Maggiori,[7] medtem ko temeljno delo za stavbno, gospodarsko in versko zgodovino samostanskega kompleksa in cerkve sv. Frančiška predstavlja zbornik prispevkov Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu (1301–2001), ki je izšel ob sedemstoletnici minoritskega samostana v Piranu leta 2001. Srednjeveški stavbni zgodovini cerkve in samostana je leta 2012 več pozornosti posvetila Mija Oter Gorenčič.[8]

Seznam slik in drugih dragocenih dokumentov iz samostanskega kompleksa je bil objavljen v Inventario degli oggetti d’arte d’Italia, Provincia di Pola leta 1935,[9] z oljnimi slikami iz cerkve in samostana sta se kasneje ukvarjala predvsem Janez Mikuž in Tomaž Brejc.[10] Leta 2018 je potekal simpozij ob petstoletnici Carpaccieve oltarne slike Marija z Jezusom in svetniki in sedemstoletnici posvetitve piranske cerkve sv. Frančiška, ki je bil posvečen predvsem Carpacciu v Piranu; zbornik prispevkov je izšel leta 2021.[11]

 

ALISI 1987–1990
Antonio ALISI, Cronologia Piranense, La voce di San Giorgio, 40–58, 1987–1990, v nadaljevanjih.

ALISI s. a.
Antonio ALISI, Pirano. La sua chiesa, la sua storia, s. l., s. a.

BONIN, DAROVEC 2001
Zdenka BONIN, Darko DAROVEC, Oris gospodarstva piranskega minoritskega samostana, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 107–139.

CAPRIN 1905
Giuseppe CAPRIN, L’Istria nobilissima, 1, Trieste 1905.

CRAIEVICH 2001
Alberto CRAIEVICH, Cappella del Carpaccio, Istria. Città maggiori. Capodistria, Parenzo, Pirano, Pola. Opere d’arte dal Medioevo all’Ottocento (edd. Giuseppe Pavanello, Maria Walcher), Trieste 2001, pp. 226–227.

DE FRANCESCHI 1940
Camillo DE FRANCESCHI, Chartularium piranense, raccolta dei documenti medievali, 2, Parenzo 1940.

GRANIĆ 1887
Girolamo Maria GRANIĆ, Album d’opere artistiche esistenti presso i minori conventuali della antica provincia dalmato-istriana ora aggregata alla patavina di S. Antonio, Trieste 1887.

GUŠTIN, PRELOŽNIK, SAKARA SUČEVIĆ 2009
Mitja GUŠTIN, Andrej PRELOŽNIK, Maša SAKARA SUČEVIĆ, Grobnice v nekdanji cerkvi sv. Katarine v Piranu, Annales. Series Historia et Sociologia, 19/2, 2009, pp. 303–312.

HÖFLER 1997
Janez HÖFLER, Srednjeveške freske v Sloveniji. 2: Primorska, Ljubljana 1997.

KOS 1989
Milan KOS, Ustanovitev samostana sv. Frančiška v Piranu in nekateri važnejši dogodki do leta 1579, Ljubljana 1989 (tipkopis diplomskega dela).

KOVAČ 2021
Mojca Marjana KOVAČ, Come appariva la chiesa di San Francesco a Pirano nel 1518. Architettura e arredi sacri nell’interpretazione delle fonti, Carpaccio a Pirano/Carpaccio v Piranu (edd. Giovanna Baldissin Molli, Luca Caburlotto), Padova 2021, pp. 25–38.

LAVRIČ 1986
Ana LAVRIČ, Vizitacijsko poročilo Agostina Valiera o koprski škofiji iz leta 1579, Ljubljana 1986.

LIČEN KRMPOTIČ 1995
Mira LIČEN KRMPOTIČ, Poročilo. Minoritski samostan Piran – sondiranje, Piran (5. 8.) 1995 (tipkopis).

MARAČIĆ 1992
Ljudevit Anton MARAČIĆ, Franjevci konventualci u Istri. U povodu 750. obljetnice smrti bl. Otona iz Pule, Pazin 1992.

MARAČIĆ 2001
Ljudevit Anton MARAČIĆ, Franjevački počeci u Istri i samostan sv. Franje u Piranu, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 23–39.

NALDINI 1700
Paolo NALDINI, Corografia ecclesiastica o sia descrittione della città e della diocesi di Giustinopoli detto volgarmente Capo d’Istria, Venezia 1700.

OTER GORENČIČ 2012
Mija OTER GORENČIČ, Srednjeveška stavbna dediščina benediktincev, dominikancev, manjših bratov sv. Frančiška in klaris v slovenski Istri, Annales. Series Historia et Sociologia, 22/2, 2012, pp. 555–588.

P. C. 1848
P. C., Dell’Ordine serafico di qualche provincia, e di alcuni conventi francescani d’Istria, L’Istria, 9, 19. 2. 1848, pp. 33–36.

SLAMIČ 2021
Igor SALMIČ, Il convento di San Francesco a Pirano, Carpaccio a Pirano/Carpaccio v Piranu (edd. Giovanna Baldissin Molli, Luca Caburlotto), Padova 2021, pp. 9–24.

SANTANGELO 1935
Antonino SANTANGELO, Inventario degli oggetti d’arte d’Italia. 5: Provincia di Pola, Roma 1935.

SARTORI 1986
Antonio SARTORI, Archivio Sartori. Documenti di storia e arte francescana. La provincia del santo dei Frati Minori Conventuali, 2/2, Padova 1986.

ŠAMPERL 2001 a
Janez ŠAMPERL, Prispevek k zgodovinopisju samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu od leta 1900 do velikega jubileja, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 65–84.

ŠAMPERL 2001 b
Janez ŠAMPERL, Zadnja obnova samostanskega kompleksa sv. Frančiška Asiškega v Piranu, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 409–425.

ŠAMPERL 2002
Janez ŠAMPERL, Še nekaj prispevkov za kroniko samostana sv. Frančiška v Piranu, Piran 2002.

ŠTEFANAC 2021
Samo ŠTEFANAC, Limiti territoriali dell’attività dell bottega dei Lombardo lungo la costa Adriatica Orientale, Carpaccio a Pirano/Carpaccio v Piranu (edd. Giovanna Baldissin Molli, Luca Caburlotto), Padova 2021, pp. 39–53.

VOGRIN 2001
Marjan VOGRIN, Napisi v samostanu in cerkvi sv. Frančiška, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 383–396.

VOGRIN 2002
Marjan VOGRIN, Slovenska minoritska provinca sv. Jožefa od začetkov do ponovne samostojnosti, Frančiškovi manjši bratje minoriti na Slovenskem od časov sv. Frančiška do današnjih dni. 30-letnica samostojne Slovenske minoritske province sv. Jožefa (ed. Marjan Vogrin), Ljubljana 2002, pp. 9–31.

VUK 1983
Marko VUK, Minoritska cerkev in samostan sv. Frančiška v Piranu. Stavbna zgodovina in opis opreme. 1. del, Goriški letnik, 10, 1983, pp. 129–151.

VUK 2001
Marko VUK, Oris stavbne zgodovine cerkve sv. Frančiška in minoritskega samostana v Piranu, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 85–105.

WALCHER 2001
Maria WALCHER, Chiesa e convento di San Francesco, Istria. Città maggiori. Capodistria, Parenzo, Pirano, Pola. Opere d’arte dal Medioevo all’Ottocento (edd. Giuseppe Pavanello, Maria Walcher), Trieste 2001, pp. 214–215.

ŽITKO 2001
Salvator ŽITKO, Zgodovina samostana od 17. do 19. stoletja, Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiškega v Piranu 1301–2001 (edd. France Martin Dolinar, Marjan Vogrin), Piran 2001, pp. 41–63.

________________________________________

[1] DE FRANCESCHI 1940.
[2] ALISI 1987–1990.
[3] SARTORI 1986, pp. 1269–1283.
[4] Gre za ponatis spisa La chiesa di Pirano istega avtorja, ki je od oktobra 1937 do avgusta 1939 izhajal v piranskem župnijskem listu La Voce di San Giorgio. Knjiga nima zavedene letnice in kraja izdaje, podatki so citirani po: VUK 1983, p. 130.
[5] Nace ŠUMI, Arhitektura XVI. stoletja na Slovenskem, Ljubljana 1966, p. 154, figg. 157, 158, 161.
[6] VUK 1983, pp. 129–151.
[7] Istria. Città maggiori. Capodistria, Parenzo, Pirano, Pola. Opere d’arte dal Medioevo all’Ottocento (edd. Giuseppe Pavanello, Maria Walcher), Trieste 2001, pp. 214–228.
[8] OTER GORENČIČ 2012, pp. 555–588.
[9] SANTANGELO 1935, pp. 146–149.
[10] Cf. Janez MIKUŽ, Slikarstvo XVI. in XVII. stoletja na slovenski obali, Koper 1964; Janez MIKUŽ, Slikarstvo XVIII. stoletja na slovenski obali, Koper 1967; Tomaž BREJC, Slikarstvo od 15. do 19. stoletja na Slovenski obali, Piran-Koper 1983.
[11] Carpaccio a Pirano/Carpaccio v Piranu (edd. Giovanna Baldissin Molli, Luca Caburlotto), Padova 2021.

Večino ohranjenih pisnih virov, vezanih na piranski minoritski samostan, še vedno hrani samostanski arhiv. Viri so vezani predvsem na delovanje samostana po letu 1500, saj je na dan sv. Klare (11. avgusta) leta 1500 padavinska voda vdrla v spodnje prostore samostanskega kompleksa in zalila arhiv, ki so ga hranili v zakristiji.[1] Pokrajinski arhiv Koper, enota Piran, v fondu frančiškanskega samostana hrani knjige zapisnikov sej redovnikov samostana, izjemno pomemben vir podatkov za stavbno zgodovino Libro della Fabrica[2] in testamente,[3] ki so jih delno objavili že Camillo De Franceschi, [4] Milan Kos,[5] Marko Vuk,[6] Ljudevit Anton Maračić[7] in Igor Salmič.[8] Pomemben vir, ki ga prav tako hrani Pokrajinski arhiv Koper, je rokopis Antonia Alisija Chiese minori, Conventi e Confraternite di Pirano,[9] iz arhiva piranskega samostana pa je izviral rokopis gvardijana piranskega samostana Pietra Trania Cronologico Cattalogo e memorie de Padri, e Frati, figli del Convento dei Minori Conventuali di s. Francesco della Città nobilissima di Pirano, dall-anno 1301 sino al corrente 1733,[10] ki je od leta 1908 v arhivu samostana sv. Frančiška v Šibeniku.

Nepogrešljiv vir informacij o nekdanjem izgledu cerkve sv. Frančiška in njeni opremi so tudi apostolske in škofovske vizitacije. Leta 1579 je koprsko škofijo vizitiral Agostino Valier, ki je v piranski cerkvi naštel glavni oltar, posvečen sv. Frančišku, in devet stranskih oltarjev, posvečenih sv. Nikolaju, Mariji, sv. Heleni, sv. Duhu, sv. Sebastijanu, sv. Antonu Padovanskemu, sv. Andreju, sv. Hieronimu in sv. Tomažu.[11] V opisu piranske minoritske cerkve je zapisal: Est satis ampla, recte constructa, habet fores tutas, campanile, organum, crucifixum magnum in medio ecclesiae. Sarta tecta recte se habent.[12] Pod opisom omenja še oltar sv. Janeza v oratoriju sv. Janeza Krstnika.[13] Iz leta 1700 je ohranjen opis cerkve koprskega škofa Paola Naldinija, ki jo je v svojem delu Corografia ecclesiastica opisal kot enoladijsko stavbo z bogatim (nobilmente abbellito) glavnim oltarjem, ki zapira kor, na njegovi levi in desni pa sta vidni obe stranski korni kapeli. Ostali oltarji so stali ob severni in južni ladijski steni, najlepši izmed njih (per i marmi e per i lavori) pa je bil oltar, posvečen sv. Antonu Padovanskemu. V sklopu samostanskega kompleksa sta bili še dve manjši bratovščinski cerkvici oziroma kapeli, ena na pokopališču, posvečena sv. Katarini, in druga v samostanu, posvečena sv. Janezu.[14]

Najverodostojnejši likovni vir o izgledu zunanjščine cerkve sv. Frančiška v 16. stoletju je verjetno Carpaccieva slika Marija z Jezusom in svetniki iz leta 1518, kjer je na desni strani prestola upodobljen mestni predel z minoritsko cerkvijo in obzidjem na hribu Mogoron, saj je na njej cerkev najbolj natančno izrisana.[15] Marko Vuk kot likovni vir omenja še Tintorettovo sliko Piranski mestni očetje s konca 16. stoletja, kjer zvonik ni naslikan na pravem mestu, veduto na sliki sv. Trojice neznanega slikarja z začetka 17. stoletja v piranski stolni cerkvi, sliko Prikazovanje sv. Jurija Angela de Costera iz leta 1706, prav tako iz piranske stolne cerkve, iz leta 1802 pa litografijo L. F. Casassa, ki prikazuje mesto.[16]

Pomemben pisni vir predstavljata tudi napisni plošči, vzidani v cerkveno fasado. Plošča na južni strani priča o začetku gradnje samostana in cerkve sv. Frančiška,[17] plošča na severni strani pa o prenovi njene fasade.[18]

________________________________________

[1] Ta podatek navaja učitelj teologije in gvardijan piranskega samostana Pietro Trani v popisu samostanskega imetja leta 1723; gl. Arhiv minoritskega samostana Piran, šk. 56 (21), Memorie del P. M. Trani cioe fondazione del convento e catasticho de stabili, 1723. Citirano po: BONIN, DAROVEC 2001, p. 110.
[2] VUK 1983, p. 129.
[3] Od skoraj 10.000 testamentov, hranjenih v Pokrajinskem arhivu Koper, enota Piran, po podatkih Marjana Rožaca samo 5 % vseh ne omenja bratov frančiškanov. Citirano po: SALMIČ 2021, p. 14, ki kot vir navaja konferenčno predavanje Marjana Rožaca z naslovom Minoriti v Piranu skozi stoletja/I frati minori conventuali a Pirano attraverso i secoli z dne 12. aprila 2018 v pastoralno-kulturnem centru Georgios v Piranu.
[4] DE FRANCESCHI 1940.
[5] KOS 1989, pp. 27–28.
[6] VUK 1983, pp. 129–151.
[7] MARAČIĆ 2001, p. 29.
[8] SALMIČ 2021, pp. 14–15.
[9] Pokrajinski arhiv Koper, enota Piran, Antonio Alisi, Chiese minori, Conventi e Confraternite di Pirano.
[10] Arhiv samostana sv. Frančiška v Šibeniku, št. 136-VI, Pietro Trani, Cronologico Cattalogo e memorie de Padri, e Frati, figli del Convento dei Minori Conventuali di s. Francesco della Città nobilissima di Pirano, dall-anno 1301 sino al corrente 1733 (rokopis nosi signaturo iz arhiva piranskega samostana: št. 94).
[11] LAVRIČ, 1986, pp. 83–84.
[12] LAVRIČ 1986, p. 84.
[13] LAVRIČ 1986, p. 84.
[14] NALDINI 1700, pp. 299–300. Za prevod gl. Paolo NALDINI, Cerkveni krajepis ali opis mesta in škofije Justinopolis ljudsko Koper (ed. Darko Darovec), Koper 2001.
[15] VUK 1983, p. 130.
[16] Cf. VUK 1983, p. 130.
[17] Za izpis napisa cf. VUK 1983, pp. 136–139; VOGRIN 2001, pp. 383–84. Sredi 19. stoletja naj bi bila v samostanu hranjena listina, ki naj bi pričala o začetku gradnje cerkve in samostana; cf. P. C. 1848, p. 33.
[18] Gl. razdelek Stavbni razvoj.

Leta 1954, to je v času nacionalizacije samostana, je uprava doma za onemogle, ki je bil v objektu, dala zazidati del križnega hodnika, ki se naslanja na cerkev. Sem je bil shranjen del samostanske opreme, ki ga niso odpeljali v muzej ali druge ustanove. Zid je bil na zahtevo medobčinskega zavoda za spomeniško varstvo leta 1961 odstranjen.[1]

Samostanski kompleks je bil delno sondiran že v letih 1975, 1977 in 1982. Leta 1975 so sondirali križni hodnik, kjer so na vseh stenah pod novejšimi ometi odkrili v prvi fazi beljeni kamen, tanek apneni omet in kmalu tudi baročni marmorino. V nadstropju cerkvene severne ladijske stene so odkrili okno nad zakristijo in plast tankega zglajenega ometa pred baročno fazo, kar pomeni, da je bil ta del višji že pred barokom. Cerkvena stena ima tri zazidana okna, nad zakristijo pa je prehod v cerkev, ki je morda z začetka gradnje cerkve. V oratoriju sta bili najdeni bifori in vhod, v refektoriju pa fragment freske Križanega s sinopijo in gotska niša s poslikavo.[2] Fresko so zaradi preprečitve nadaljnjega propadanja sneli, sinopija pa je ostala in situ.[3] Leta 1977 je bil pregledan pritlični del daljšega kraka. Dokumentacija priča o starejši pritlični stavbi s številnimi zazidanimi starimi odprtinami in monolitnimi prekladami.[4] Leta 1982 so ugotovili, da je bil zvonik prvotno nižji in je bil dvignjen v baroku; prvotno je bil neometan, potem je dobil tanek apneni omet, nato zglajeni baročni marmorino, ki je imel opečnato kapo in šivan rob. 19. stoletje je obdržalo šivan rob, bil je obnovljen z zaribanim ometom in močno oker barvo.[5] Leta 1982 je bila izvedena tudi obnova križnega hodnika z odprtjem starih okenskih odprtin, čiščenjem kamnitih elementov in rekonstrukcijo vrat.[6]

Leta 1987 je bilo sondirano in sanirano celotno ostenje glavne ladje, vključno s kupolo nad molitvenim korom. Izvedene so bile elektrifikacija, osvetljava in napeljava ozvočenja v cerkvi. Stropne freske so bile restavrirane, prav tako pa so bila zaključena pleskarska dela v celotni ladji in molitvenem koru.[7] Med letoma 1987 in 1991 je potekala obnova cerkvene opreme, konservatorsko-restavratorski posegi so bili izvedeni na oltarju sv. Antona Padovanskega, antependiju glavnega oltarja, oltarnih slikah Marija s svetniki in Mučeništvo sv. Petra, renesančni prižnici in orglah.[8] V devetdesetih letih 20. stoletja je bila obnovljena celotna renesančna edikula; v kapelo sta bila napeljana nova električna napeljava in alarmni sistem, zamenjano je bilo celotno ostrešje nad stransko ladjo in odbita je bila dotrajana fasada, ki jo je nadomestil fugirani kamen. V tem času sta bili restavrirani tudi oljni sliki Sv. Anton Padovanski, ki visi v molitvenem koru za glavnim oltarjem, in slika Prihod sv. Duha, ki so jo postavili na južno steno, na mesto, kjer je včasih stal istoimenski oltar.[9]

Leta 1995 so rezultate prejšnjih sondiranj dopolnili z dodatnim sondiranjem in pregledom celotnega samostanskega objekta s pomočjo termografije, s čimer je bilo mogoče priti do celotne slike kompleksa po gradbenih fazah. V sklopu raziskav leta 1995 so prišli do zaključka, da se je samostan očitno naslonil na starejše stavbno tkivo ob cerkvici sv. Katarine, ki so jo uspeli locirati, refektorij pa se je naslonil na eni strani na oratorij sv. Janeza Krstnika, na drugi pa na sedaj daljši krak vrtnega dela stavbe, ki je bil takrat pritličen in verjetno krajši. Križni hodnik je moral biti že v 15. ali pa celo v 14. stoletju enonadstropen, posebno krak nad zakristijo, oratorijem in refektorijem. Tudi od cerkvice sv. Katarine proti refektoriju je v prvem nadstropju zabrisana sled okna, ki sodi v čas pred barokom, kar priča o tem, da je moral biti tudi ta del enonadstropen že pred sedaj vidnim izgledom križnega hodnika iz 18. stoletja. Na cerkveni steni so pod ometom ohranjeni sledovi zazidanih oken iz 14. stoletja.[10] Zahtevna obnova v samostanu se je zaključila šele leta 1999 s slovesno otvoritvijo.[11] Istega leta se je začela obnova obeh samostanskih traktov, namenjenih pomožnim prostorom.[12]

Med letoma 1997 in 2001 je potekala obnova zunanjosti cerkve, obnova prezbiterija se je začela novembra 2000, leta 2001 pa je bila temeljite obnove deležna tudi zakristija.[13]

________________________________________

[1] Cf. Breda KOVIČ, Konservatorska poročila. Umetnostni spomeniki. Piran, Varstvo spomenikov, 8, 1960–1961, pp. 137–138; ŠAMPERL 2001 a, p. 73.
[2] LIČEN KRMPOTIČ 1995.
[3] V drugem delu refektorija je bila ostala poslikava odbita, edinole okoli gotske niše je še ohranjen majhen fragment; gl. Mira LIČEN, Frančiškanski samostan Piran. Poročilo po obdelanih sondah, Piran 19. 9. 1975.
[4] LIČEN KRMPOTIČ 1995.
[5] LIČEN KRMPOTIČ 1995.
[6] Arhiv KSS, Preliminarna poročila o konservatorskih raziskavah in delih. Umetnostni in urbanistični spomeniki. Piran, Varstvo spomenikov, 24, 1982, p. 226.
[7] ŠAMPERL 2001 b, p. 410.
[8] Več o tem ŠAMPERL 2001 b, pp. 410–412.
[9] Gl. ŠAMPERL 2001 b, pp. 413–414.
[10] LIČEN KRMPOTIČ 1995.
[11] O obnovi gl. tudi ŠAMPERL 2001 b, pp. 416–418.
[12] Gl. ŠAMPERL 2001 b, pp. 418–422.
[13] Bolj natančno o obnovi ŠAMPERL 2001 b, pp. 414–416.

Galerija

Tloris s poslikavami

Piran, Cerkev sv. Frančiška Asiškega, 2024 (nazadnje posodobljeno 30. 8. 2024). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/spomenik/cerkev-sv-franciska-asiskega/ (2. 4. 2025).