2. faza (Koper, minoritski samostan)

Interaktivni izris poslikave

Umetnostnozgodovinska analiza

Luneta predstavlja del portala v križnem hodniku, ki je povezoval minoritski samostan s cerkvijo. Na modrem ozadju so upodobljene tri dopasne figure: Marija z Detetom na sredini, na njeni levi škof, desno pa po vsej verjetnosti diakon. Marija je oblečena v modro ogrinjalo, pod katerim se kaže širok izrez ovratnika obleke nedoločljive (verjetno rumene) barve. Jezušček, ki ga Marija drži v naročju, sedi na njeni levi roki in jo z desnico objema okoli vratu, medtem ko se njegova levica ljubeče dotika Marijinega obraza. Marija ga z desno roko, ki gre med otrokovimi nogami, podpira v trebušnem delu. Škof nosi bele rokavice in škofovsko oblačilo rdeče barve z rumenim palijem ter rumeno-belo mitro, diakon pa je oblečen v rumeno oblačilo z rdečimi obrobami in z izrezom do ramen in rdeče ogrinjalo, ki mu pokriva levo ramo in levo roko.

Antonio Alisi je fresko zaradi realističnega tona Marijinega držanja razpotegnjenega Jezusovega telesa in načina upodobitve svetnikov označil za delo bolj ljudskega slikarja in jo pripisal koprskem slikarju Cleriginu, ki se pogosto pojavlja v virih iz sredine 15. stoletja.[1] Janez Höfler, ki je fresko nazadnje podrobneje obravnaval, pa jo je označil za delo razmeroma visoke kvalitete in jo datiral v drugo polovico 14. stoletja.[2] Pri slogovni opredelitvi se je osredotočil predvsem na Marijin obraz, ki ga po njegovem mnenju ni mogoče umestiti v vodilne tokove bližnjega severnoitalijanskega slikarstva 14. stoletja. V ostro začrtani liniji oči, dolgem plemenitem nosu in majhnih, z lazuro osvetljenih ustih je opazil določene povezave z Riminijem in Bologno (Maestro dell’Arengo, Pseudo Jacopino di Francesco in tudi Vitale da Bologna), medtem ko je shematično obravnavo prepoznal kot izrazito toskansko oziroma siensko.[3] Tovrstnih postavitev v bližnjih severnoitalijanskih deželah (Furlaniji ali Benečiji) res ne najdemo v tolikšnem številu kot v Toskani, vendar so bile nedvomno prisotne. Že luneta v križnem hodniku koprskega minoritskega samostana je bila v 15. stoletju ponovno preslikana z dopasno podobo Marije z Detetom med sv. Antonom in sv. Frančiškom,[4] prav tako pa v Kopru najdemo vsaj še en primer lunete s podobno dopasno postavitvijo in motivom Marije z Detetom med dvema svetnikoma, in sicer v luneti nekdanje kapele v stavbnem plašču palače Totto. Na Beneškem lahko za primerjavo vzamemo luneto iz križnega hodnika samostanskega kompleksa San Zeno v Veroni ali luneto severnega portala cerkve San Fermo v Veroni, v Furlaniji pa na primer luneto vhodnega portala v cerkvi benediktinske opatije v Sestu al Reghena.[5] Še vidne slogovne značilnosti Marijinega obraza in obraza diakona z ostro, tanko poudarjeno linijo nad očmi in okroglim obrazom s pordelimi lici res nakazujejo, kot je izpostavil že Janez Höfler, predvsem na povezave z Bologno (Vitale da Bologna, Pseudo Jacopino, Simone dei Crocefissi), medtem ko nas izrez ovratnika na oblačilu Marije in diakona usmerja k dataciji poslikav v čas med štirideseta in osemdeseta leta 14. stoletja.

________________________________________

[1] ALISI s. a.
[2] Cf. HÖFLER 1997, p. 99; HÖFLER 2000, pp. 226–227.
[3] Cf. HÖFLER 1997, p. 99; HÖFLER 2000, pp. 226–227.
[4] Freska je bila konec leta 1939 strapirana. Dela so potekala pod vodstvom tržaške Soprintendenze. Za fotografsko gradivo gl. Soprintendenza Archeologia, Belle Arti e Paesaggio del Friuli Venezia Giulia, Ufficio di Belle Arti a Trieste, Archivio fotografico, Capodistria, prov. di Pola, nr. 893, 5728, 5722, 5723.
[5] Za Sesto al Reghena gl. predvsem L’Abbazia di Santa Maria di Sesto. L’arte medievale e moderna (edd. Gian Carlo Menis, Enrica Cozzi), Pordenone 2001; Cristina GUARNIERI, Il Maestro del coro Scrovegni e la prima generazione giottesca padovana, Bollettino del Museo Civico di Padova, 100, 2011, pp. 199–224 (s starejšo literaturo). Za cerkev San Fermo gl. predvsem I Santi Fermo e Rustico. Un culto e una chiesa in Verona (edd. Paolo Golinelli, Caterina Gemma Brenzoni), Verona 2004. Za poslikave v cerkvi San Zeno v Veroni gl. Fabio CODEN, Tiziana FRANCO, La basilica di San Zeno, Verona 2019 (s starejšo literaturo).

Med letoma 1340–1380.

Italijanski freskant. Slogovne in ikonografske karakteristike nakazujejo predvsem na povezave z Bologno.

Francesco Semi je škofa in diakona na Marijini levi in desni strani identificiral s sv. Nazarijem in sv. Elijo iz Koštabone, kar je kasneje prevzel tudi Janez Höfler.[1] Ikonografski tip Marije z Detetom, kjer Jezus svoje lice pritiska ob Marijino in jo z eno roko objema okoli vratu, izvira iz bizantinskega tipa Eleusa oziroma Glykophilusa.[2] Različice tega ikonografskega tipa, ki ponazarjajo čuten in ljubeč odnos med Marijo in Jezusom, so se precej razširile v italijanskem slikarstvu 14. stoletja. Veliko primerov tipa Eleuse najdemo v bolonjskem slikarstvu druge in tretje četrtine 14. stoletja (Vitale da Bologna, Pseudo Jacopino, Simone dei Crocefissi). Eden izmed primerov je tabelna slika Marija z Detetom Vitaleja da Bologna, ki je del zasebne zbirke v Bologni.[3]

________________________________________

[1] SEMI 1975, pp. 396–397; HÖFLER 1997, p. 99; HÖFLER 2000, pp. 226–227. Identifikacija s sv. Nazarijem in sv. Elijo je zelo verjetna, vendar zaradi pomanjkanja atributov ali napisov obstaja tudi možnost, da gre za druga svetnika.
[2] HÖFLER 2000, p. 226. Več o ikonografskem tipu Eleusa oz. Glykophilusa v: Horst HALLENSLEBEN, Das Marienbild der byzantinisch-ostkirchlichen Kunst nach dem Bildstreit, Lexikon der christlichen Ikonographie, 3, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1994, coll. 170–172.
[3] Tabelna slika je bila nekoč del zasebne zbirke M. Gold v Londonu (Petts Wood); gl. Le Madonne di Vitale. Pittura e devozione a Bologna nel Trecento (ed. Massimo Medica), Ferrara 2010, pp. 28–29.

Tehnična analiza

Pigmenti: domnevno apnena bela, rumeni oker, rdeča zemlja, organska črna, azurit (?)

Analitične tehnike: OM

Čeprav prečni prerezi odvzetih vzorcev niso zelo reprezentativni za omet, lahko vseeno  razberemo, da je narejen iz apna kot veziva in agregata, sestavljenega iz prosojnih in rumenkastih zrnc (sl. 1–2). Ta so tako oglata kot okrogla, njihova velikost pa se zelo razlikuje. Kemična analiza ometov ni bila narejena. Morda je poslikava narejena na dve plasti ometa, in sicer na spodnji hrapavec (ariccio) in zgornji glajenec (intonaco), kot je bilo v navadi v italijanskem trečentističnem slikarstvu in kot so restavratorji odkrili ob snemanju prizora z Marijo in svetniki – ta je bil nekoč ob luneti – in prav tako na prizoru Marije z Jezusom v niši prezbiterija samostanske cerkve.

Ker kemične analize še niso bile izvedene, lahko o pigmentih le sklepamo, in sicer na osnovi barv na poslikavi in granulacije pigmentov v barvnih plasteh. Slikar je moral uporabiti apneno belo, rumeni oker, rdečo zemljo in neko organsko črno. Glede na temno barvo modre se zdi, da ni uporabil azurita, temveč mešanico bele in črne, kar razkriva tudi vzorec, vzet z modrega ozadja (sl. 3). Zelene barve ni. Vezivo je apno iz ometa, končni detajli pa so izvedeni verjetno z dodatkom nekega organskega veziva, in sicer kleja, kazeina ali jajčnega rumenjaka.

Glede na to, da se barve še dobro držijo podlage, in sicer ne le osnovni barvni nanosi, temveč tudi naknadna barvna modelacija obrazov in draperij, predvsem pri sv. Nazariju in na Marijinem obrazu, bi sklepali, da je poslikava narejena večinoma al fresco. Po drugi strani preseneča skoraj popolna izguba Jezusove figure, kar kaže, da je bila naslikana al secco. Prečni prerezi razkrivajo, da je večina poslikave narejena na suho podlago, saj jasno vidimo mejo med ometom in barvno plastjo (sl. 2–3). Kljub temu so bili nekateri deli narejeni al fresco, čeprav je videti, da se je omet že sušil, saj kljub prehajanju apna v barvno plast že vidimo tvorjenje skorjice, kar je posledica karbonatizacije ometa (sl. 1). Prevlada slikanja na suho preseneča, saj je poslikava narejena na dve plasti ometa in v italijanski trečentistični tradiciji, kjer je večina poslikav izvedenih al fresco.

Možno je, da je pod poslikavo sinopija, torej pripravljalna risba, narejena na spodnjo plast ometa, na hrapavec. To domnevamo na podlagi italijanskega trečentističnega sloga poslikave, kjer je bil ta slikarski postopek ustaljen, predvsem pa, ker so sinopijo odkrili tako pod snetim prizorom Marije s svetniki, ki je bil nekoč zraven te lunete in je danes v depoju Restavratorskega centra Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije, kot tudi na prizoru Marije z Jezusom v nekdanji samostanski cerkvi. Na poslikavi obravnavane lunete sinopije sicer ne moremo z gotovostjo potrditi, ker nikjer ne manjka glajenec, da bi odkrival spodnjo plast ometa. Poslikava je močno retuširana, kar otežkoča ovrednotenje slikarskega postopka. Nimbi so z dvojno črto vrezani v svež omet in okrašeni s žarkasto razporejenimi kratkimi vtiski okoli glave. Vrezani so tudi obrisi glav (sl. 4). Jezusov nimb je deteljičasto oblikovan, vtiski so samo na listih. Poslikava ne sledi vedno natančno vrezninam, kar lahko vidimo pri glavi sv. Elije, kjer naslikani lasje na notranji strani obraza ne sledijo natančno vrezani liniji. Morda je s tanko linijo vrezan tudi polkrožni zgornji rob prizora. Predrisba je verjetno rdeča, a je nikjer ne moremo z gotovostjo določiti, saj je dobro skrita pod barvnimi nanosi. Rdeča linija se vidi, denimo, na meji med inkarnatom in lasmi na zgornjem robu Marijinega čela in na spodnjem robu njenega desnega očesa, kjer gre rožnata barva inkarnata čez rdečo linijo (sl. 4). Podslikav ni, modro ozadje in Marijin plašč sta narejena kot mešanica veliko črne in malo bele, nanesene neposredno na omet (sl. 3). Na prizoru so predstavljene štiri figure. Opazna je razlika v oblikovanju moških ter ženske in otroške figure, kar je sicer v srednjem veku ustaljen način upodabljanja. Obraza obeh svetnikov sta podolgovata, s poudarjenima ličnicama in z dolgim ozkim nosom, ki se konča z lepo oblikovanimi majhnimi nosnicami. Sv. Nazarij je upodobljen en face, sv. Elija pa v tričetrtinskem profilu, tako da se notranja nosnica v perspektivi skoraj v celoti skrije za nosnim grebenom. Oči so oblikovane mandljasto in se proti sencem zaključijo v podolgovato konico. Z nekoliko zabrisano potezo v sivkastorjavi barvi sta določeni ozki spodnja in zgornja veka, robova očesa pa sta poudarjena s temnorjavo konturo; zgornja je nekoliko debelejša, na spodnji pa še vidimo kratke poteze za trepalnice. Nekoliko nad očmi, a ne previsoko, so potegnjene skoraj ravne obrvi, ki se le rahlo usločijo, predel med obrvmi in zgornjo veko pa je senčen s temnooker barvo in naknadno še s sivo. Usta so skrita pod brki, vidimo le mesnato spodnjo ustnico, ki je bila nekoč rdeča, kot to še slutimo pri sv. Eliji. Inkarnat moških figur je temnejši, zasnovan na temnem okru in z dodatnim senčenjem v oker in rdečkastih tonih, najgloblje sence pa so narejene z rjavo in sivo barvo, kar vidimo predvsem pod vekami, vzdolž nosu in na spodnjem delu lic ob bradi. Na koncu je slikar potegnil bele nanose na ličnice, vzdolž nosu in na vodoravne gube na čelu in zaključil z rdečerjavo končno konturo. Marijin obraz in verjetno tudi Jezusov, ki je danes uničen, je oblikovan bolj okroglo, mehkeje, inkarnat pa je svetlejši, bolj rožnat (sl. 4), kot je bilo to skozi stoletja značilno za ženske in otroške figure. Oči so prav tako oblikovane mandljasto; izstopa daljša zgornja veka, medtem ko je spodnja krajša in polkrožno poudarjena. Zgornja veka je začrtana s tanko rdečo linijo, rob oči pa je poudarjen s temnorjavo konturo. Skoraj ravne tanke obrvi segajo od nosu do senc, zgornja temna kontura je skoraj odpadla, izpod nje pa se kaže živordeča črta prvega nanosa. Iz obrvi raste dolg raven nos, ki je sicer precej poškodovan, a še lahko razberemo enako obliko kot na obeh svetnikih. Usta so skoraj popolnoma uničena, verjetno pa so bila živordeča in mesnata. Na notranji strani čela in obrvi, vzdolž notranje strani nosu in na licih je slikar osnovni svetlorožnati inkarnat senčil s temnejšo rožnato, rdečo in oker. Zunanja stran čela in ličnice tako ostajajo svetli. Obraz je zaključil z rdečerjavo konturo. Enako oblikovanje vidimo na rokah, ki delujejo nekoliko premajhne za telo, a so elegantno oblikovane z ozkimi dlanmi in prsti. Modelacija je bila očitno narejena na suh omet, saj je meja med ometom in osnovno rožnato barvno plastjo jasno zarisana (sl. 2a), kar se najbolje vidi na prečnem prerezu pod UV svetlobo (sl. 2b). Na tej osnovni rožnati barvi vidimo bele svetlobne nanose, ki se skladajo z barvno modelacijo na točki odvzema vzorca. Sv. Nazarij nosi bele rokavice, senčene s sivimi toni in obrobljene s črno konturo. Nekaj inkarnata se je ohranilo še na Jezusu, in sicer na stopalih, desnem kolenu, trupu, nadlahti in rokah; tudi tu vidimo svetlorožnato osnovno oblikovanje in modelacijo senc s temnejšo oker in rožnato barvo, končna kontura pa je rdečerjava. Draperija je oblikovana  s širokimi potezami svetlobe in senc, ki jih tvorijo gube. Enako kot pri inkarnatih je slikar začel delo na izbrani osnovni barvi oblačila, nato pa je s polsuhim čopičem nanesel gube v temnejši barvi, ponekod celo v dveh ali treh tonih, kot se je to dobro ohranilo na oblačilu sv. Nazarija (sl. 5). Vrhove gub je poudaril z močnimi belimi nanosi, ki pa so v veliki meri odpadli. Povsod je modeliral od svetlega proti temnemu, na koncu pa je nanesel še bele svetlobne nanose in končne temne konture.

Galerija

Virtualni 360° pogled

Koper, Minoritski samostan, 2. faza (Koper, minoritski samostan), 2024 (nazadnje posodobljeno 7. 1. 2025). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/poslikava/2-faza-koper/ (27. 8. 2025).