Pigmenti: apnena bela, rumena zemlja (goethit), rdeča zemlja (hematit), umbra, ogljikova črna, zelena zemlja ali malahit (?), azurit (?), svinčev(i) pigment(i), masikot
Analitične tehnike: OM, raman, XRD, XRF
Omet je narejen iz apna in peska, kar vidimo že in situ, prav tako pa je to opazno tudi na prečnih prerezih odvzetih vzorcev (sl. 1a), kjer se kaže omet rumenkaste barve, zasičen s peskom drobnih oglatih zrnc, med katerimi prevladujejo prosojna, zasledimo pa tudi rdečkasta, rjava in značilna podolgovata črtasta zrnca. XRD analiza potrjuje visoko vsebnost polnila, in sicer kremena, in le malo kalcita, torej malo apna kot veziva, zato je omet precej prhel. V ometu je tudi nekaj nečistoč, kot so glinenci in iliti/muskoviti. Apnenega beleža niso uporabili. Dobro se vidijo navpične meje dnevnic med apostoli, torej je bila vsaka figura narejena na svojo plast svežega ometa. Meje dnevnic so lepo zaglajene, se pa opazi tudi različen ton modrega ozadja med dnevnicami, kar je zaradi različnega sušenja ometa ali drugačnega nanosa barvne plasti pogost pojav. XRF analize v vseh odvzetih vzorcih razkrivajo močno sulfatizacijo in visoko prisotnost stroncija kot nečistočo v apnu. Omet, odvzet z notranje in zunanje (sl. 1b) strani loka slavoloka, kaže enako sestavo, kar razkrivajo tako prečni prerezi vzorcev kot XRD analize. Na osnovi tega lahko sklepamo, da gre v prezbiteriju in na loku slavoloka za isto poslikavo in ne za dve različni, kot je to veljalo do sedaj, kar nakazuje tudi način oblikovanja figur. Morda lahko štejemo za drugo poslikavo le vitice, ki krasijo lok slavoloka, saj XRD analize kažejo nekoliko drugačen omet, ki ne vsebuje ilita/muskovita, poleg tega prečni prerez razkriva plast beleža (sl. 2), česar na drugih vzorcih nismo našli. Vendar ti rezultati za potrditev hipoteze še niso dovolj.
Na prvi pogled gre za osnovno barvno paleto, torej predvsem za zemeljske pigmente in azurit na modrem ozadju. Vzorce nekaterih pigmentov smo analizirali z ramanom in XRF tehniko. Z obema smo identificirali apneno belo, rumeni oker (železo, goethit), rdečo zemljo (železo, hematit), umbro (mangan, železo) in ogljikovo črno. Poleg naravnih pigmentov je bil na slikarjevi paleti tudi vsaj en svinčev pigment. Ramanska analiza je odkrila masikot v spodnji, tanki rumeni plasti vzorca, vzetega s črnega roba belega plašča sv. Jakoba starejšega (sl. 3), XRF pa je prisotnost svinca odkril v sivem ozadju navpične bordure pod oknom; verjetno gre za svinčevo belo. Ker je masikot v spodnji barvni plasti, so svinčevi pigmenti gotovo del palete Gemerskega mojstra, ki pa jih je uporabljal le redko. Azurita nismo našli. Modrikasto ozadje naj bi bilo torej narejeno le kot mešanica apnene bele in ogljikove črne z zelo malo rdeče zemlje, kot lahko vidimo na obeh prečnih vzorcih, vzetih z modrega ozadja tako v prezbiteriju (sl. 1a) kot na ladijski slavoločni steni (sl. 1b). Kljub temu pa intenzivna modra barva ozadja in nekaterih modrih oblačil ter vidne kemične spremembe barv nekaterih modrih draperij ohranjajo odprto vprašanje uporabe tega poldragega pigmenta. Na figuri sv. Barbare namreč opazimo počrnele dele njene modre tunike (sl. 4a), na oblačilu sv. Doroteje pa vidimo, kako modra prehaja v zeleno, ponekod pa so nastale tudi črne lise (sl. 4b). Morda gre za degradacijo azurita v zeleni (para)takamit in v črni tenorit, za kar pa bodo potrebne dodatne kemične analize. Prav tako ostaja odprta identifikacija zelenega pigmenta, kjer bi lahko šlo za malahit ali za zeleno zemljo, a vzorca nimamo. Osnovno vezivo je apno iz ometa, ponekod pa je mojster za končne detajle na že suh omet gotovo uporabil tudi neko organsko vezivo.
Glede na nanos ometa po sistemu dnevnic in na dobro ohranjenost večine barvnih plasti lahko sklepamo na slikanje al fresco, torej na svež omet. To nam potrjujejo tudi nekateri prečni prerezi (sl. 1), kjer dobro vidimo, kako apno iz ometa prehaja v barvno plast in jo tako veže nase. Ker pa je v ometu malo apna, to ni imelo dovolj vezivne moči, da bi nase vezalo še naknadne barvne plasti, zato se nekatere luščijo s podlage, predvsem debelejše, ki so tudi pri odvzemu vzorcev odpadle z ometa (sl. 3, 5). Sekundarni elementi, kot so bordure, so bili očitno naslikani že na suho, saj je meja med ometom in barvno plastjo jasno zarisana, torej ni bilo prehajanja apna med obema plastema (sl. 6). V tem primeru so pigmente gotovo morali natreti z nekim organskim vezivom, in sicer jajčnim rumenjakom, klejem ali kazeinom. Le pod okrasnimi viticami na samem loku slavoloka smo odkrili apneni belež ali pa gre za debelo svetlo barvno plast (sl. 2).
Vrezani so nimbi vseh figur, ki so tudi okrašeni z gostimi žarkasto razporejenimi vtiski (sl. 4, 7). Te vtisnjene črte so ponekod narejene površno, saj gredo na nekaterih nimbih čez njihov zunanji rob (sl. 4a, 7a). Z vrezninami so obrobljene tudi glave svetnikov, prav tako pa so vrezani nekateri predmeti, kot so atributi apostolov (ključ, meč), posodica, ki jo drži v roki Marija Magdalena (sl. 7c), kroni sv. Doroteje in sv. Štefana na okenskih ostenjih (sl. 4b, 8), Dorotejin ovratnik in ročaj meča viteza na južni slavoločni steni. Predrisbo je težko razbrati, saj je poslikava močno retuširana. Zdi se, da so uporabili rumeno in rdečo barvo. Tanko rumeno plast namreč najdemo na dveh prečnih prerezih, odvzetih z lokacij, kjer lahko pričakujemo linijo pripravljalne risbe, in sicer tako v prezbiteriju kot na zunanji strani loka slavoloka (sl. 1b, 3). Široko rumeno linijo prav tako opazimo na več mestih plašča sv. Janeza Evangelista, predvsem tistih, kjer so naknadne barvne plasti odpadle, kot je to na njegovi desni rami, vzdolž gub plašča in okrog obeh rok (sl. 7b). Po drugi strani pa vidimo večinoma temnordečo konturo, predvsem za oblikovanje obrazov in rok (sl. 4, 7, 8); ponekod se je še ohranila končna črna kontura, s katero so jo preslikali. Je pa pri interpretaciji rdečih kontur treba biti pazljiv, saj je nekoliko svetlejši odtenek verjetno rezultat rekonstrukcije med restavratorskimi deli. Dve barvi predrisbe bi lahko kazali na roki dveh mojstrov, morda pa gre le za organizacijo dela – draperije so začrtali v rumeni, obraze in roke pa v rdeči barvi. Obrazi so zelo specifični, in sicer s poudarjeno velikimi očmi in dolgimi mandljasto oblikovanimi zunanjimi kotički. Nad očmi se pne notranja linija veke, zgoraj pa še dolga tanka obrv, ki se v sredini dvigne, sledeč obliki očesa, nato pa se v rahli vijugi spusti proti sencem. Iz notranje obrvi raste krajši krompirjasto oblikovan nos, usta pa so začrtana večinoma z dolgo sredinsko črto s poudarjenimi ustnimi kotički, ki zarišejo nasmeh, ter kratko spodnjo črto, ki določa spodnjo ustnico. Obrazi imajo visoka čela in ovalne brade. Inkarnati se niso povsod ohranili, kjer pa so se, vidimo barvno modelacijo od svetlih proti temnim tonom, in sicer s širokimi čopiči, tako da res nežnega prehajanja med toni ni (sl. 7). Osnovni inkarnat je svetlo rožnate barve, s temnejšo rožnato je mojster senčil zgornji del čela, vzdolž nosu, pod očmi in spodnji del lic, tako da svetle ličnice plastično izstopijo, pod brado pa je potegnil močno rožnato senco. Nato je uporabil okrasto barvo, ki jo je kot močnejšo senco nanesel pod obrvmi, na nekaterih delih pa je senčenje zaključil z lazurno sivo barvo. S širokimi vodoravnimi in rahlo zaokroženimi potezami je oblikovan tudi vrat, kjer se menjajo svetlejše in temnejše rožnate poteze, ki ustvarjajo sence. Ženski inkarnati so svetlejši in v večinoma rožnatih tonih (sl. 7a, 7c), moški pa so temnejše okraste barve, saj je slikar dodal okrasto senčenje tudi kot poudarek spodnjih vek, lic in vratu (sl. 7b). Pri sv. Janezu Evangelistu je poudaril tudi kanal med nosom in usti. Modelacija na spodnjem pasu poslikav (apostoli) je videti bolje in natančneje izvedena (sl. 7b, 7c) kot tista na zgornjem pasu kornega zaključka (sl. 4, 8) in na oboku; morda lahko v tem razpoznamo roko drugega, manj veščega mojstra ali pa gre le za učinek izgubljenega barvnega modeliranja. Podobno oblikovanje vidimo tudi na čokatih rokah z debelimi prsti, ki delujejo neproporcionalno s telesom. Barve so prav tako nanesene od najsvetlejše proti temnejši; slikar je senčil notranje robove prstov in zgornjo stran roke. Prečni prerez vzorca, vzetega z roke sv. Jakoba mlajšega (sl. 9), razkriva vrstni red barvnih nanosov pri modelaciji inkarnatov, kjer opazimo, da izstopa debela osnovna rožnata plast. Slednja je narejena iz veliko apnene bele, ki je hkrati verjetno služila tudi kot belež in dodajala vezivno moč naknadno nanesenim pigmentom. Se pa tako debela barvna plast z lahkoto lušči s slikarske podlage, kar na poslikavi tvori številne lagune. Figure nosijo različna oblačila; večina je odetih v tunike in plašče, ki so na različne načine oviti okrog telesa in rok. Nekatere figure so upodobljene v modnih oblačilih z ozkimi hlačami in do kolen segajočim oprijetim suknjičem. Vse draperije so oblikovane na osnovi izbrane barve, na kateri je slikar s širokim čopičem potegnil gube, potem pa jih je naknadno oblikoval včasih v temnejšem tonu osnovne barve, včasih pa je izbral tudi drugo barvo, na primer rdečo za senčenje modrega ali zelenega plašča. Nekateri plašči, kot je plašč, ki ga nosi sv. Janez Evangelist (sl. 7b), so okrašeni s ponavljajočim se vzorcem, ki kaže na uporabo štampiljk ali šablone. Vzorci so naneseni ploskovno in se ne ozirajo na gibanje draperije. Šablone so uporabili tudi za dekorativne bordure. Na nekaterih figurah je barva oblačil popolnoma odpadla, tako da je bila verjetno nanesena že na suh omet. Izpostavimo naj še zelo preproste upodobitve simbolov štirih evangelistov na oboku, ki so naslikani s širokimi čopiči in so zelo okornih oblik. To kaže na roko ne zelo veščega mojstra, kar lahko opazimo že na osnovi modeliranja s širokimi čopiči brez finih tonalnih prehodov. Na oboku in na slavoloku so figure zasnovane na enak način kot na stenah prezbiterija (sl. 10). Njihove postave so vitke, oblačila sledijo isti modi z dolgimi in ozkimi rokavi, ki segajo čez zapestje, in s širokim ovratnikom, okrašenim s širokim pasom, iz katerega raste značilen čokat vrat. Prav tako je oblikovanje glav, obrazov in pričesk enako kot v prezbiteriju. Na osnovi tega in sestave ometa sklepamo, da gre za delo enega samega slikarja oziroma ene delavnice in ne za dve ločeni deli.
Murska Sobota, Stolnica sv. Nikolaja, 1. faza (Murska Sobota), 2024 (nazadnje posodobljeno 5. 12. 2024). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/poslikava/1-faza-murska-sobota/ (16. 7. 2025).
Pravni pogoji uporabe
© 2025 ZRC SAZU UIFS, Corpus picturarum muralium medii aevi
ZRC SAZU
Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta
Novi trg 2
1000 Ljubljana
Spodaj seznam podrobno opisuje piškotke, ki se uporabljajo na našem spletnem mestu.
Piškotek | Vrsta | Trajanje | Opis |
---|---|---|---|
_ga | Ne-nujen | 2 leti | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za izračun podatkov o obiskovalcih, sejah, kampanjah in spremljanje uporabe spletnega mesta za poročilo o analitiki spletnega mesta. Piškotki anonimno shranjujejo informacije in dodelijo naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
_gat | Ne-nujen | 1 minuto | Google s tem piškotkom razlikuje uporabnike. |
_gid | Ne-nujen | 1 dan | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za shranjevanje informacij o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, in pomaga pri ustvarjanju analitičnega poročila o tem, kako deluje spletno mesto. Zbrani podatki, vključno s številom obiskovalcev, virom, od kod prihajajo, in strani so se anonimno prikazali. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Nujno". |
cookielawinfo-checkbox-non-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Ne-nujno". |
CookieLawInfoConsent | Nujen | 1 year | Piškotek se uporablja za shranjevanje povzetka privolitve za uporabo piškotkov. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |
PHPSESSID | Nujen | Seja | Piškote hrani podatke o uporabnikovi seji in uporabnikom omogoča, da se njihovi vnosi hranijo med časom obiska spletne strani. |
pll_language | Nujen | 1 leto | S tem piškotkom si zapomnimo izbiro uporabnika glede jezika. |
show_preloader_once | Nujen | Seja | S tem piškotkom si zapomnimo uporabnikov prvi obisk. |
viewed_cookie_policy | Nujen | 1 leto | Piškotek se uporablja za shranjevanje, ali ste se strinjali z uporabo piškotkov ali ne. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |