Pigmenti: apnena bela, rumena zemlja (goethit), rdeča zemlja (hematit), azurit, svinčeva bela ali rdeča (degradirana plattnerit), organska črna
Analitične tehnike: OM, raman, XRD
Je zelo trd, verjetno zaradi utrjevanja. Prečni prerezi razkrivajo belo barvno podlago brez polnila, morda gre za belež (sl. 1–2). Ramanska analiza je identificirala le prisotnost kalcita, rentgenska difrakcijska analiza (XRD) pa je potrdila visoko vsebnost kalcita in kremena, medtem ko je količina dolomita in feldsparjev nizka. Gre za kakovosten, trd omet, ki je zaradi prevlade kalcita in dolomita (verjetno kot vezivo in kot polnilo) svetle barve, kot se vidi na prečnih prerezih. Razločimo nekaj dnevnic, predvsem na spodnjem robu poslikave pod figurami, videti pa je, da so tudi zgornjo borduro naslikali na novo količino ometa.
Zaradi visoke lege poslikave smo lahko vzorce odvzeli le s spodnjega dela. Barvna paleta je precej omejena in vsebuje belo, rumeno, rdečo, modro in črno barvo. V veliki meri so uporabili apneno belo, predvsem za tonirano svetlo ozadje, ki je sivookrastega tona, torej je verjetno zmešano z rumeno zemljo ali kakšnim organskim črnim pigmentom. Ramanska analiza je identificirala rumeni goethit in rdeči hematit; prvi je med najpogosteje uporabljenimi pigmenti na tej poslikavi. Na osnovi prečnih prerezov lahko potrdimo uporabo azurita, ki ga razpoznamo po njegovi značilni barvi in po obliki oglatih zrnc, ki so rezultat drobljenja tega minerala (sl. 2). Azurit je identificirala tudi kemična analiza. Nanesen je neposredno na omet, kar ni v navadi, saj je na večini slovenskih poslikav podslikan s sivo ali rdečerjavo podlago. Vprašanje o izboru pigmentov se poraja pri temnih rožah na ozadju, pri Marijini črni tuniki in nimbu, pri temnem plašču sv. Janeza Evangelista in pri Kristusovi krvi, ki mu šprica iz ran. Kaže na uporabo svinčevega pigmenta, ki je zaradi kemičnih reakcij potemnel (sl. 1). Ramanska analiza je identificirala plattnerit, ki je rezultat degradacije svinčeve bele ali minija zaradi oksidantov v ozračju ali mikrobiološkega delovanja. Rože in Marijin plašč bi bile tako lahko izvorno rdeče ali bele barve, kar preseneča, saj je Marijin plašč simbolično moder. Črni pigment, uporabljen za konture, je verjetno organskega izvora. Osnovno vezivo je apno, verjetno pa so uporabili tudi neko organsko vezivo (jajčno tempero, klej ali kazein) za azurit in za dodatke, kot so rože na ozadju.
Gre za kombinacijo slikanja al fresco in al secco, morda pa so ponekod uporabili tudi apneni belež Na suho so nanesli končne dodatke, ki so v večini primerov odpadli, po vsej verjetnosti pa so tako natisnjene tudi rože na ozadju.
Velik del poslikave je bil začrtan s tankimi vrezanimi linijami, kar pri figurah kaže na uporabo neke predloge. Tako razberemo tanke, plitke in komaj opazne vreznine za zgornjo zašiljeno borduro, za križ in dvojno linijo za okrogle nimbe. Vrezali so tudi figuri Marije in sv. Janeza Evangelista, saj na nekaterih mestih razločimo tanke linije za obrobo figure, dele draperije, kot so zavihki plašča, in nekatere gube. Kljub temu so uporabili tudi predrisbo, in sicer v rdeči barvi, predvsem za Kristusovo telo. Opazimo jo, denimo, na Kristusovi levi roki ali na spodnjem robu napisnega traku INRI (sl. 3). Večinoma jo prekrivajo barvne plasti in črna končna kontura. Osnovne barvne ploskve so nanesene kot osnovni barvni toni. V celoti je podslikan Marijin nimb; izpod črne plasti se namreč na nekaterih mestih kaže rdeča barvna plast. Nimb je bil verjetno izvorno rumen in naslikan s svinčevo rumeno, ki je počrnela. Na draperijah še lahko razberemo nekaj modelacije, predvsem sence in osvetlitve gub, ki so nekoč ustvarjale volumen. Le Kristusova bela tunika je oblikovana samo s črnimi črtami gub. Figure so elegantne, suhe in predstavljene v tričetrtinskem profilu. Obrazi so okrogli in zelo natančno oblikovani. Slikar se je potrudil okrog oči, ki so nameščene pod polkrožnimi obrvmi (sl. 3). Z debelejšo črno črto je naslikal zgornjo linijo veke, s tanjšo pa spodnjo, med katerima je umestil podolgovato, a ne veliko oko. Iz notranje obrvi raste majhen nos s polkrožno oblikovanimi nosnicami. Usta so mesnata, ustnici pa razdeljeni z vodoravno črno črto. Enako oblikovanje velja za vse tri figure, le Kristus ima zaprte oči. Njegovo telo je v celoti oblikovano s črno enakomerno konturo, ki poudarja prsni koš in rebra. Inkarnat obrazov je rožnat, a ta barvna plast se je komaj še ohranila. Lasje so pri obeh moških figurah okraste barve in modelirani s širokimi temnorjavimi potezami, ki ustvarjajo valove in kodre. Roke na vseh treh figurah so elegantne, z dolgimi prsti in v raznolikih držah, čeprav so nesorazmerno velike. Enako velja tudi za bose noge (sv. Janez Evangelist), ki delujejo lopatasto. Barvna modelacija inkarnatov se ni ohranila. Rože, ki zapolnjujejo svetlo ozadje, so po vsej verjetnosti narejene s štampiljko, šablono pa so morda uporabili za srčasto vitico, ki krasi zgornjo borduro.
Muta, Podružnična cerkev sv. Petra, 1. faza (Muta, cerkev sv. Petra), 2024 (nazadnje posodobljeno 30. 10. 2024). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/poslikava/1-faza-cerkev-sv-petra-muta/ (9. 7. 2025).
Pravni pogoji uporabe
© 2025 ZRC SAZU UIFS, Corpus picturarum muralium medii aevi
ZRC SAZU
Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta
Novi trg 2
1000 Ljubljana
Spodaj seznam podrobno opisuje piškotke, ki se uporabljajo na našem spletnem mestu.
Piškotek | Vrsta | Trajanje | Opis |
---|---|---|---|
_ga | Ne-nujen | 2 leti | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za izračun podatkov o obiskovalcih, sejah, kampanjah in spremljanje uporabe spletnega mesta za poročilo o analitiki spletnega mesta. Piškotki anonimno shranjujejo informacije in dodelijo naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
_gat | Ne-nujen | 1 minuto | Google s tem piškotkom razlikuje uporabnike. |
_gid | Ne-nujen | 1 dan | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za shranjevanje informacij o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, in pomaga pri ustvarjanju analitičnega poročila o tem, kako deluje spletno mesto. Zbrani podatki, vključno s številom obiskovalcev, virom, od kod prihajajo, in strani so se anonimno prikazali. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Nujno". |
cookielawinfo-checkbox-non-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Ne-nujno". |
CookieLawInfoConsent | Nujen | 1 year | Piškotek se uporablja za shranjevanje povzetka privolitve za uporabo piškotkov. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |
PHPSESSID | Nujen | Seja | Piškote hrani podatke o uporabnikovi seji in uporabnikom omogoča, da se njihovi vnosi hranijo med časom obiska spletne strani. |
pll_language | Nujen | 1 leto | S tem piškotkom si zapomnimo izbiro uporabnika glede jezika. |
show_preloader_once | Nujen | Seja | S tem piškotkom si zapomnimo uporabnikov prvi obisk. |
viewed_cookie_policy | Nujen | 1 leto | Piškotek se uporablja za shranjevanje, ali ste se strinjali z uporabo piškotkov ali ne. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |