Pigmenti: apnena bela, rumena zemlja, rdeča zemlja, organska črna, cinober (?), minij (?), svinčev pigment
Analitične tehnike: OM, raman, XRF
Poslikava je močno utrjena, kar je verjetno rezultat restavratorskih del, zato je odvzem vzorcev težak, predvsem za omet. Vzorci so večinoma izredno drobni in z zelo malo ometa. V enem od vzorcev z ometom smo odkrili droben košček lesa, viden pod mikroskopom (sl. 1a–b), česar v drugih vzorcih nismo našli. Morda so lesene ostružke ometu dodali za boljšo trdnost ali pa gre za ostanek nekega lesenega predmeta, ki je nekoč naredil to luknjico oziroma bil v njej. XRD analiza (LAM 44) je pokazala slabo kakovost ometa, v katerem prevladuje polnilo, veziva pa je malo, zato omet ni bil trden in se je pred restavratorskimi deli verjetno drobil. V polnilu prevladuje kremen, nizka količina kalcita in dolomita pa kaže na nizko vsebnost apna, prisotno je tudi malo glinencev. Morda je v polnilu tudi nekaj drobljenega kalcita in/ali dolomita. Prečni prerezi ostalih vzorcev razkrivajo omet, nasičen s polnilom iz zrnc oglatih in oblih oblik različnih velikosti, barve pa gredo od prosojne preko rdečih tonov do temnorjave (sl. 2–3). Tovrsten omet nima dovolj vezivne moči za obstojno vezavo barvnih plasti, zato so ga na nekaterih mestih osvežili z apnenim beležem (sl. 3). Meja med možnimi dnevnicami ni videti; vsaka svetnica bi bila lahko naslikana na svojo, a zaradi številnih retuš tega ne moremo razbrati.
Ohranilo se je le malo izvirne poslikave. Večina površine je močno retuširana, retuše pa gredo tudi čez večino izvirne poslikave, zato je bil odvzem reprezentativnih vzorcev močno omejen. Na pogled lahko vidimo, da je slikarjeva paleta sestavljena iz bele, rumene, rdeče, svetlomodre, sive in črne barve. Gre za apneno belo, rumeno in rdečo zemljo, kar je pokazala XRF analiza, ter neki organski črni pigment, ki ga ni bilo mogoče identificirati. Svetlomodre barve, uporabljene na nekaterih arhitekturnih detajlih in gubah nekaterih draperij, z ramansko analizo ni bilo mogoče določiti, analiza XRF pa je razkrila le moderne pigmente, kot so titanova bela (titan), kromova zelena (krom) in morda zelo majhna količina kobaltove modre (kobalt), torej gre za retušo. Kateri pigment so izvorno uporabili za svetlomodro barvo, nismo mogli ugotoviti. V rdeči barvi predrisbe, s katero so začrtani obrazi, vratovi in roke svetnic, je XRF analiza poleg rdeče zemlje (železo) razkrila še cinober (živo srebro) in neki svinčev pigment (svinec), morda minij, kar je nenavadna kombinacija pigmentov za predrisbo, za katero so običajno uporabljali le zemeljski pigment. Analiza je razkrila tudi prisotnost svinčeve bele. Pri slikanju na svež omet so pigmente morali natreti z apneno vodo ali mlekom kot anorganskim vezivom, saj je apna v ometu malo in s tem je njegova vezivna moč nizka. Prav tako so verjetno to anorgansko vezivo dodali tudi pri slikanju na apneni belež.
Gre za kombinacijo al fresco, apnene in al secco tehnike. Odvzeti vzorci kažejo, da so bile osnovne barvne površine ozadja nanesene na svež omet (sl. 2), svetnice in morda še kakšen del poslikave pa so naslikali na apneni belež; rdeča predrisba, s katero so začrtane figure svetnic, je namreč narejena na plast beleža, ki jo vidimo s prostim očesom tudi pod obrazi in nimbi (sl. 3). Izredno tanko plast modrega pigmenta, nanesenega na suho, so gotovo zmešali z nekim organskim vezivom, kot je jajčni rumenjak, kazein ali klej (sl. 4).
Vreznin in vtiskov ni. Rdeča predrisba se kaže na več mestih, a tudi ta je v veliki meri rekonstruirana. Večinoma jo vidimo na obrazih in rokah, kjer se je ohranila kot končna kontura, na redkih mestih pa se kaže tudi izpod široke črne konture, ki obroblja figure (sl. 5). Slikarjevo potezo je zaradi številnih retuš težko razpoznati. Figure, upodobljene od bokov navzgor, so elegantne in z raznolikimi gestami. Vse so upodobljene frontalno in z enako koncipiranimi obrazi, na katerih izstopajo velike, široko odprte oči, ki po obliki spominjajo na kapljo vode. Oči se navzven podolgovato zožijo, v centru pa objamejo velike in črne zenice, ne da bi se jih dotaknile. Nekatere zgornje obrobe so še ohranile širšo potezo, ki ustvari zgornjo veko. Nad očmi se pnejo visoko postavljene polkrožne obrvi. Nosovi so se ohranili večinoma le s poudarjeno nosno konico in širokimi nosnicami, ponekod pa še zaslutimo nosno linijo, ki teče do obrvi. Usta so začrtana z ravno sredinsko črto, ki se zaključuje v poudarjene kotičke. Ti ustvarjajo rahel nasmeh, spodnja ustnica pa je le nakazana s krajšo spodnjo črto. Morda so bile ustnice nekoč barvno oblikovane, kar pa se ni ohranilo na nobeni svetnici. Značilna so tudi majhna ušesa, ki izstopajo iz ovalno začrtane glave s širokimi ličnicami, in koničasto zaključena brada. Roke kljub različnim gestam delujejo okorno in preveliko; oblikovane so s širokimi vzporednimi prsti. Vse svetnice imajo enako pričesko z dolgimi svetlimi lasmi, ki se razprostirajo po ramenih; zasledimo le rahlo modelacijo v za ton temnejši barvi, kot je rumena osnova. Oblačila so raznolika, in sicer od tunik s plašči do modnih oblek, večinoma pa so okrašena s poudarjenimi ovratniki in manšetami. Barvne modelacije ni, so se pa ohranile gube, začrtane z odločno potezo in s širokim čopičem v različnih barvah: črni, rumeni, rdeči in celo svetlomodri. Vse svetnice stojijo pod trilistnim arhitekturnim obokom, ki se opira na stranske stebre s preprostimi dvobarvno oblikovanimi kapiteli. S pomočjo uporabe različnih barv ozadja je slikar poskušal ustvariti poglobljen prostor iluzionistično oblikovanih niš. Vse figure so obrobljene s široko črno konturo, enako tudi Jagnje Božje v samem vrhu loka slavoloka; tudi njegov trup je oblikovan s krajšimi in debelimi črnimi potezami.
Laško, Župnijska cerkev sv. Martina, 1. faza (Laško), 2024 (nazadnje posodobljeno 30. 10. 2024). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/poslikava/1-faza-cerkev-sv-martina-lasko/ (27. 8. 2025).
Pravni pogoji uporabe
© 2025 ZRC SAZU UIFS, Corpus picturarum muralium medii aevi
ZRC SAZU
Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta
Novi trg 2
1000 Ljubljana
Spodaj seznam podrobno opisuje piškotke, ki se uporabljajo na našem spletnem mestu.
Piškotek | Vrsta | Trajanje | Opis |
---|---|---|---|
_ga | Ne-nujen | 2 leti | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za izračun podatkov o obiskovalcih, sejah, kampanjah in spremljanje uporabe spletnega mesta za poročilo o analitiki spletnega mesta. Piškotki anonimno shranjujejo informacije in dodelijo naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
_gat | Ne-nujen | 1 minuto | Google s tem piškotkom razlikuje uporabnike. |
_gid | Ne-nujen | 1 dan | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za shranjevanje informacij o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, in pomaga pri ustvarjanju analitičnega poročila o tem, kako deluje spletno mesto. Zbrani podatki, vključno s številom obiskovalcev, virom, od kod prihajajo, in strani so se anonimno prikazali. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Nujno". |
cookielawinfo-checkbox-non-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Ne-nujno". |
CookieLawInfoConsent | Nujen | 1 year | Piškotek se uporablja za shranjevanje povzetka privolitve za uporabo piškotkov. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |
PHPSESSID | Nujen | Seja | Piškote hrani podatke o uporabnikovi seji in uporabnikom omogoča, da se njihovi vnosi hranijo med časom obiska spletne strani. |
pll_language | Nujen | 1 leto | S tem piškotkom si zapomnimo izbiro uporabnika glede jezika. |
show_preloader_once | Nujen | Seja | S tem piškotkom si zapomnimo uporabnikov prvi obisk. |
viewed_cookie_policy | Nujen | 1 leto | Piškotek se uporablja za shranjevanje, ali ste se strinjali z uporabo piškotkov ali ne. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |