Pigmenti: apnena bela, rumeni oker, rdeča zemlja, zelena zemlja, svinčevi pigmenti
Tehnike: OM, XRD, XRF
Poslikavo so v preteklosti močno nakljuvali, da so nanjo lahko nanesli novo plast ometa. V nakljuvaninah že s prostim očesom jasno vidimo, da gre za omet, narejen iz apna in peska. Odvzem vzorcev je otežen zaradi izredno trdega ometa, kar je morda posledica utrjevanja med kasnejšimi restavratorskimi postopki, morda pa je že izvorno tako trd. Prečni prerezi vzorcev namreč razkrivajo omet, bogat z apnom (vezivo), polnila pa je videti precej manj. Zrnca so velika in oglata, večinoma so prosojna ali rdeče barve (sl. 1–3). XRD analize vzorcev, vzetih z obeh strani slavoločne stene, razkrivajo zelo podoben omet, kar potrjuje, da obe strani sodita v isti slikarski cikel. Omet je narejen z veliko veziva (kalcit, dolomit), v njem pa je tudi precej polnila, v katerem prevladuje kremen, nekaj pa je lahko tudi drobljenega kalcita in/ali dolomita. Pozornost vzbuja visoka vsebnost nečistoč, predvsem glinencev, manj pa je ilita/muskovita, kar kaže na slabo oprano polnilo. V ometu je tudi klinoklor, kar je verjetno posledica kloridnih soli in vlage v steni. Zaradi fragmentarne ohranjenosti poslikave, predvsem pa zaradi njene lege za obema stranskima oltarjema, ki se ju zaradi njunega slabega stanja ne da odmakniti, ne moremo razbrati, ali je slikar delal po sistemu dnevnega nanosa ometa (giornata) ali ne.
Slikar je uporabil večinoma naravne anorganske pigmente, primerne za slikanje na svež omet. Z XRF analizo smo na osnovi kemičnih elementov, značilnih za določene pigmente, identificirali apneno belo (kalcij), rumeni oker (železo), rdečo zemljo (železo) in zeleno zemljo (kalij, mangan, železo). Odkrili smo tudi uporabo nekega svinčevega pigmenta (svinec), ki pa ga s to tehniko ne moremo natančneje identificirati; lahko gre za svinčevo belo, rumeni masikot ali rdeči minij, seveda pa bi slikar lahko uporabljal vse tri. Prisotnost nekega svinčevega pigmenta nakazujeta Kristusov nimb in nimb sv. Janeza Krstnika na prizoru Kristusovega krsta, saj sta oba na nekaterih delih počrnela. Morda je slikar uporabil minij ali masikot, da je ustvaril bolj živo rdečo oziroma rumeno barvo. Vzorca z nimbov zaradi nedostopnosti nismo mogli odvzeti. V vzorcu zelene barve nismo odkrili bakra, torej slikar ni uporabil malahita, modro ozadje pa je verjetno ustvarjeno z mešanico apnene bele in neke organske črne z – morda – nekaj rdeče zemlje. Tudi od tu vzorca ni bilo mogoče odvzeti. Glede na preprostost poslikave domnevamo, da umetnik na svoji paleti ni imel teh dragih bakrovih pigmentov. Vezivo je apno iz ometa, ker pa so zgornje plasti gotovo nanesene al secco, je moral pigmente natreti tudi z nekim organskim vezivom, jajčnim rumenjakom, klejem ali kazeinom.
Osnovne površine so gotovo nanesene al fresco, saj so večinoma še dobro ohranjene in tudi na prečnih prerezih odvzetih vzorcev vidimo, kako apno iz ometa prehaja v barvno plast (sl. 1, 2b). Razvidno je, da se je omet ponekod (npr. na bordurah) že sušil, saj meja med njim in barvno plastjo ni več tako zabrisana in ponekod že slutimo skorjico, ki se naredi ob procesu karbonatizacije apna (sl. 3). Slikar je na sveže nanesel tudi osnovne barvne modelacije, je pa moral zaključiti že na suh omet, torej al secco, kar se do danes večinoma ni ohranilo. Apnene tehnike nismo odkrili nikjer.
Nimbi niso vrezani niti okrašeni z vtiski. Edine vreznine, ki jih razberemo, so zelo tanke in komaj vidne vodoravne (morda tudi navpične) linije bordur, za katere so morali uporabiti ravnilo (sl. 4). Predrisbo so naredili v svetlordeči barvi, ki jo jasno vidimo predvsem na oblikovanju obrazov figur pod Marijinim plaščem; ponekod se je čez njo še ohranila temnejša končna kontura (sl. 5). Podslikav ni, široke enotne barvne površine so osnovni barvni toni tal, ozadja in draperij, na katere je slikar naknadno modeliral. Obrazne poteze glavnih figur so večinoma zabrisane. Kako je slikar oblikoval obraze, najbolje vidimo na sekundarnih figurah ljudi, ki se v priprošnji stiskajo pod Marijin plašč. Kažejo na roko nekega manj veščega, poljudnega slikarja, ki je zasnoval podolgovate, a nekoliko okroglolične obraze s široko okroglo brado (sl. 5). Oči so relativno majhne in ozke, ponekod še zasledimo le rahlo svetlejše rdeče senčenje zgornje veke. Obrvi so postavljene visoko, so rahlo polkrožne in potegnjene z enako široko črto kot oči. Iz notranje obrvi raste nos, konica pa je oblikovana okroglo, nekoliko »krompirjasto«, s širokimi, površno oblikovanimi nosnicami, ki jih dodatno definira notranja črta. Od ust se je ohranila večinoma le sredinska, navzgor zaokrožena linija s poudarjenimi kotički, ki ustvarjajo rahel nasmeh. Na figurah na Marijini desni strani še vidimo za slikarja značilne tri črte, ki izhajajo iz točke pod brado in se razidejo proti vratu. Roke so izredno ozke, dolge in s tankimi vzporednimi prsti; delujejo precej nenaravno. Morda gre pri stranskih figurah za delo pomočnika, saj Marijin obraz, naslikan en face, kljub slabi ohranjenosti deluje nekoliko elegantnejše; je bolj podolgovat in z nizkim čelom ter dolgim nosom, ki se razpre v široki nosnici (kot triperesna deteljica), obrvi pa so tanke in visoko postavljene nad ozke in podolgovate oči. Ohranjena rdeča barva nakazuje mesnate ustnice. Ostanke barvne modelacije s temnejšimi nanosi razberemo okoli oči, vzdolž obeh strani nosu, okoli brade in vzdolž zunanje linije obraza, pri čemer svetlo izstopata predvsem čelo in nosni greben ter ličnice. Na Marijinih rokah še vidimo osnovni oker nanos s temnejšo rdečkasto modelacijo v širokih potezah vzdolž vseh prstov in na zgornjem delu dlani ob rokavu (sl. 5). Barvna modelacija se je delno ohranila tudi na prizoru Kristusovega krsta na južni strani slavoloka. Slikar je tako za Kristusa kot tudi za sv. Janeza Krstnika uporabil enak rožnatooker osnovni ton kot za Marijin inkarnat, videti pa je, da je senčenje ponekod temnejše (predvsem na Janezovem levem licu), kar je sicer značilno za moške inkarnate. Slikar je senčil s širokim čopičem vzdolž zunanjih robov trupa, rok in nog, sredinske dele pa je pustil svetle. S tem je uspešno, a okorno oblikoval tridimenzionalno telo. Kljub modelaciji pa predvsem Kristusovo telo deluje shematično, in sicer zaradi okorno oblikovanih reber, potegnjenih le kot vzporedne vodoravne črte, ki segajo skoraj do pasu; slikar ni bil vešč anatomije. Na obeh prizorih so figure zaključene z močno in široko rdečerjavo konturo. Oblikovanje draperije se je ohranilo le še na Mariji, ki nosi rdeče-zeleno obleko, čez ramena pa ima odet rdeč plašč z belo podlogo. Njena vitka in dolga postava je predstavljena en face in s širokimi okroglimi rameni, vendar deluje neproporcionalno in kljub vitkosti čokato. Rdeča in zelena barva sta naneseni s širokim čopičem, dodatno oblikovanje gub krila – videti je še ostanke širokih temnozelenih navpičnih potez – pa le še slutimo (sl. 5). Očitno so bile narejene na že suh omet. Slikar je uporabljal široke čopiče, fine modelacije ni nikjer.
Tupaliče, Podružnična cerkev sv. Klemena, 1. faza (Tupaliče), 2024 (nazadnje posodobljeno 22. 11. 2024). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/poslikava/1-faza-cerkev-sv-klemena-tupalice/ (14. 10. 2025).
Pravni pogoji uporabe
© 2025 ZRC SAZU UIFS, Corpus picturarum muralium medii aevi
ZRC SAZU
Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta
Novi trg 2
1000 Ljubljana
Spodaj seznam podrobno opisuje piškotke, ki se uporabljajo na našem spletnem mestu.
Piškotek | Vrsta | Trajanje | Opis |
---|---|---|---|
_ga | Ne-nujen | 2 leti | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za izračun podatkov o obiskovalcih, sejah, kampanjah in spremljanje uporabe spletnega mesta za poročilo o analitiki spletnega mesta. Piškotki anonimno shranjujejo informacije in dodelijo naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
_gat | Ne-nujen | 1 minuto | Google s tem piškotkom razlikuje uporabnike. |
_gid | Ne-nujen | 1 dan | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za shranjevanje informacij o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, in pomaga pri ustvarjanju analitičnega poročila o tem, kako deluje spletno mesto. Zbrani podatki, vključno s številom obiskovalcev, virom, od kod prihajajo, in strani so se anonimno prikazali. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Nujno". |
cookielawinfo-checkbox-non-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Ne-nujno". |
CookieLawInfoConsent | Nujen | 1 year | Piškotek se uporablja za shranjevanje povzetka privolitve za uporabo piškotkov. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |
PHPSESSID | Nujen | Seja | Piškote hrani podatke o uporabnikovi seji in uporabnikom omogoča, da se njihovi vnosi hranijo med časom obiska spletne strani. |
pll_language | Nujen | 1 leto | S tem piškotkom si zapomnimo izbiro uporabnika glede jezika. |
show_preloader_once | Nujen | Seja | S tem piškotkom si zapomnimo uporabnikov prvi obisk. |
viewed_cookie_policy | Nujen | 1 leto | Piškotek se uporablja za shranjevanje, ali ste se strinjali z uporabo piškotkov ali ne. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |