Poslikava v kotu med severno ladijsko in slavoločno steno je organizirana v treh pasovih, spodnji in srednji pas sta med seboj ločena z enostavno borduro, sestavljeno iz barvnih trakov (rdeča, bela), srednji in zgornji pas pa z borduro, sestavljeno iz trakov in vegetabilnega vzorca (bela, rumena, rdeča). Poslikava se je raztezala preko celotne višine srednjeveške ladijske stene. V spodnjem pasu sta vidni glava sv. Jurija in do pasu ohranjena figura princese v tričetrtinskem zasuku s fragmentarno ohranjenega prizora Sv. Jurij na konju v boju z zmajem s princeso. Figura princese je ohranjena do pasu, oblečena je v obleko z do vratu zaprtim ovratnikom, katere leva polovica je zelene, desna pa rdeče barve.[1] V sredinskem pasu so v gotsko zaključenih nišah centralno postavljene prostostoječe figure svetnikov in škofov. Zaradi slabe ohranjenosti njihova identiteta ni jasna, zgolj nad tretjo figuro pa je fragmentarno ohranjen napis v gotici MARCVS, ki nam osvetli ime svetnika. Podobe svetnikov in škofov so se nadaljevale tudi na slavoločni steni, kjer je danes viden samo fragment škofovske figure v šilasto zaključeni niši, nadaljevanje pa zakriva baročni oltar sv. Katarine. Zgornji pas poslikav je na obeh stenah zelo slabo ohranjen, na njem bi bili lahko upodobljeni prizori iz svetniškega cikla (morda sv. Mihaela ali sv. Katarine), čeprav se zdi, da so bile tudi tu, enako kot je to v vmesnem pasu, v nišah nanizane figure svetnikov in škofov: levo ob glavi skrajne desne figure na severni steni je namreč mogoče opaziti arhitekturni okvir niše, ki je enak tistim, v katere so postavljene tudi figure v sredinskem pasu.
Na južnem delu slavoločne stene se je ohranila figura sv. Janeza Krstnika. Svetnik je upodobljen v tričetrtinskem profilu v gotski šilasti niši, ki je enaka tistim na severni ladijski in severnem delu slavoločne stene. Ima daljše rjave lase in razmršeno brado, oblečen je v rjav plašč, ki mu v zgornjem delu telesa pokriva zgolj ramena, nato pa v gubah pada od pasu navzdol. V levi roki drži disk, na katerem je upodobljeno jagnje, v desnici pa drži odvit svitek z delno vidnim kanoničnim napisom [ECC]E / [AGNU]S / DE[I] / Q[UI TOLLIT PE]CHATA / MUN / DI.
________________________________________
[1] Za analizo oblačilnega tipa princese gl. TURK 2022.
Fragmenti v kotu med severno ladijsko in slavoločno steno so v zelo slabem stanju, medtem ko je figura sv. Janeza Krstnika za stranskim oltarjem na južnem delu slavoločne stene ohranjena bolje.
Odkrite freske v veliki meri odražajo slogovne značilnosti gotskega linearnega sloga. Zaznamuje jih močna temno rdeča linija, ki v celoti definira figure, njihovo telo, obrazne poteze, jih obroblja in jim daje bistvo, medtem ko je barva v drugem planu. Postavitev figur je statična, celopostavne podobe v frontalni drži ali tričetrtinskem profilu med seboj ne komunicirajo, obrazne mimike ni, figure so upodobljene posamično na ploskovitem enobarvnem ozadju, roke in noge niso v pravilnem razmerju s preostalimi deli telesa.[1] Poslikave zaznamujejo enostaven kolorit, sestavljen iz zemeljskih pigmentov (rdeča, zelena in rumen oker) in svinčeve bele, ploskovite enobarvne ploskve (površine) in svetniški siji, posamezne pasove pa med seboj ločujejo enostavne bordure z večbarvnimi linijami; te značilnosti nakazujejo še na ostanek romanske tradicije, kar velja tudi za rdeča lica sv. Jurija in princese in na nekaterih mestih še viden okras posameznih detajlov s perlicami iz svinčeve bele.[2] Veliko primerov poslikav linearnega gotskega sloga se je ohranilo na Južnem Tirolskem,[3] določene slogovne značilnosti pa je mogoče prepoznati tudi v bližnji Furlaniji,[4] kjer izjemno veliko podobnosti z biljanskimi poslikavami kažejo predvsem tiste na fasadi in v oratoriju cerkve sv. Jurija v Rualisu pri Čedadu.[5]
Če primerjamo Janeza Krstnika iz biljanske cerkve z Jezusom Kristusom s prizora Druga Kristusova skušnjava na južni steni oratorija v Rualisu, vidimo, da sta si figuri skoraj enaki. Gre za dve celopostavni podobi, upodobljeni v tričetrtinskem profilu, v enakem zasuku, njuna leva roka je pokrčena ob telesu, medtem ko je desna roka Janeza Krstnika spuščena, ker v njej drži svitek, desna roka Kristusa pa je dvignjena in s kazalcem kaže na hudiča. Analogije najdemo tako v oblikovanju njunih obraznih potez (linija, ki definira nos, se nadaljuje v obrv, malenkost podaljšan lok druge obrvi je v obeh primerih narisan v eni potezi, pri oblikovanju oči linija nakaže veko in podočnjake, figuri imata enako vzvalovljene ustnice, obroba brade pa se nadaljuje kar direktno z lasišča) kot tudi oblačila (plašč Janeza Krstnika enako kot vrhnje oblačilo Kristusa zakriva levo ramo in levo roko ter prosto pada do višine pasu, tako da se spodaj iz njega izvije desna roka, ogrinjalo pa pokrije tudi desno ramo). Veliko podobnost odkrijemo tudi pri primerjavi obraznih potez sv. Jurija ali svetnika v zgornjem pasu poslikav v biljanski cerkvi in glave enega izmed apostolov iz prizora Zadnje večerje v Rualisu, konkretno v oblikovanju nosu, obrvi, oči, enako ukrivljenih linij ustnic in pričeske. Enako je pri primerjavi frontalno upodobljenih figur: če primerjamo edini delno ohranjeni obraz enega od škofov na severni steni v Biljani z obrazom enega od angelov na južni steni oratorija v Rualisu ali obrazom Sv. Nikolaja s fasade cerkve v Rualisu, se ponovijo podobnosti v mandljastem oblikovanju oči, z linijo nakazanih vek in podočnjakov, v ukrivljenih ustnicah in samo na mestu nosnic začrtanem nosu. Oba škofa imata tudi enako oblikovano škofovsko pokrivalo in oblačilo, čeprav je to v Biljani zelo slabo ohranjeno. Poslikave na obeh lokacijah zaznamujejo enaka barvna shema in prostrane enobarvne ploskve, ki sestavljajo ozadje. Ponovijo se enostavne bordure z linijami v rdeče-beli kombinaciji in vmesna bordura z vegetabilnim vzorcem. Od bordure z vegetabilnim motivom se je sicer v Biljani ohranil zgolj fragment, vendar če ta fragment umestimo na veliko bolje ohranjeno borduro na južni steni v Rualisu, vidimo, da gre za enak motiv, ki ga bordura v Rualisu nadaljuje zgolj v drugi barvi. Ob še bolj natančni primerjavi figur opazimo tudi enako oblikovanje ušes z eno linijo, ki zgoraj in spodaj spiralno zavije navznoter. Pomemben detajl predstavlja še majhen ohranjen fragment spodnjega pasu poslikave na vzhodni steni oratorija v Rualisu (v desnem kotu pod Prvo Kristusovo skušnjavo), kjer je upodobljena figura svetnika ali svetnice v niši, ki deluje enako oblikovana, kot so niše s svetniki in škofi v biljanski cerkvi sv. Mihaela. Glede na slabo ohranjenost fragmenta v Rualisu je pri primerjavi ključna predvsem križna oblika kapitela, katerega zunanja rdeča barva obroblja notranji oval v temnejšem odtenku. Na podlagi teh primerjav lahko najstarejši odkriti sloj poslikav v Biljani pripišemo mojstru, ki je poslikal fasado cerkve v Rualisu in tamkajšnji oratorij.
________________________________________
[1] To je najbolj razvidno na edini skoraj v celoti ohranjeni figuri, in sicer sv. Janeza Krstnika na južnem delu slavoločne stene.
[2] Predvsem na ovratniku princese na severni steni in na šilastem loku, pod katerim stoji sv. Janez Krstnik na južnem delu slavoločne stene.
[3] Predvsem na lokacijah Bolzano/Bozen, Bressanone/Brixen, Novacella/Neustift, Cornedo all’Isarco/Karneid, Scena/Schenna, Merano/Meran; cf. Waltraud KOFLER ENGL, Frühgotische Wandmalerei in Tirol. Stilgeschichtliche Untersuchung zur “Linearität” in der Wandmalerei von 1260–1360, Bozen 1995, pp. 27–45.
[4] Močna obrobna linija in ploskovitost barvnih ploskev definirata na primer poslikave v severnem transeptu oglejske bazilike (gl. Rachele NARDINI, Affreschi di epoca gotica nella basilica di Aquileia, Antichità altoadriatiche, 69/2, 2010, pp. 521–543), prizor Marija na prestolu z Detetom in štirimi svetniki v cerkvi sv. Martina v Terzu d’Aquileia s konca 13. stoletja (gl. Giuseppe FRANCESCHIN, La chiesa di San Martino a Terzo di Aquileia, Udine 2015), predvsem pa poslikave v cerkvi Sv. Pantalona v Rualisu pri Čedadu in na fasadi in v oratoriju cerkve sv. Jurija v Rualisu (gl. Cristina VESCUL, Le pitture murali secoli XIII–XV. La chiesa di San Giordio in Vado a Rualis, Udine 2010, pp. 39–80.
[5] Cristina VESCUL, Le pitture murali secoli XIII–XV. La chiesa di San Giordio in Vado a Rualis, Udine 2010, pp. 39–80.
Analiza ikonografskih elementov, oblačilne kulture in slogovne primerjave biljanskih poslikav kažejo na datacijo v zgodnje 14. stoletje. Po vsej verjetnosti so stenske poslikave nastale v podobnem časovnem obdobju kot tiste na fasadi in v oratoriju cerkve sv. Jurija v Rualisu, datirali bi jih lahko torej v drugo desetletje 14. stoletja ali morda še na začetek tretjega.
Stenske poslikave lahko pripišemo mojstru, ki je poslikal oratorij in fasado cerkve sv. Jurija v Rualisu pri Čedadu. Severnjaški slogovni značaj poslikav z nasloni na romansko tradicijo, italijansko vplivana oblačilna kultura in nekatere ikonografske rešitve ter ne ravno visok nivo kvalitete pa namigujejo na to, da bi lahko šlo za lokalnega mojstra, saj ga ne moremo povezati s kakšnim bolj prepoznavnim slikarskim središčem.
V spodnjem pasu sta vidni glava sv. Jurija in do pasu ohranjena figura princese s fragmentarno ohranjenega prizora Sv. Jurij na konju v boju z zmajem s princeso.[1] Ikonografski prizor prepoznamo predvsem po trikotnem belem ščitu, ki ga sv. Jurij drži v desni roki, in po sulici v dvignjeni levi roki, s katero verjetno prebada zmaja, ki ni viden. V sredinskem pasu so v gotsko zaključenih nišah centralno postavljene fragmentarno ohranjene prostostoječe figure svetnikov in škofov. Zaradi slabega stanja ohranjenosti njihova identifikacija ni mogoča, razen pri tretji figuri, nad katero se je ohranil napis v gotici MARCVS. Podobe svetnikov in škofov so se nadaljevale tudi na slavoločni steni, kjer je danes viden samo fragment škofovske figure v šilasto zaključeni niši, nadaljevanje pa zakriva baročni oltar sv. Katarine. Zgornji pas poslikav je na obeh stenah zelo slabo ohranjen, na njem bi bili lahko upodobljeni prizori iz svetniškega cikla (morda sv. Mihaela ali sv. Katarine), čeprav se zdi, da so bile tako kot v vmesnem pasu tudi tu nanizane figure svetnikov in škofov: levo ob glavi skrajne desne figure na severni steni je namreč mogoče opaziti arhitekturni okvir niše, ki je enak tistim, v katere so postavljene tudi figure v sredinskem pasu. Gotsko oblikovani oboki že sami po sebi postavljajo poslikave v določen časovni okvir, čeprav gre za tipološko tradicionalno postavitev. Podobne postavitve figur pod gotske oboke najdemo v cerkvi sv. Magdalene v Bolzanu iz okoli leta 1330,[2] v cerkvi sv. Cecilije v Chizzoli v Trentinu iz drugega desetletja 14. stoletja,[3] bližji primer tovrstne postavitve iz okoli leta 1325 je poslikava v severnem transeptu oglejske bazilike,[4] svetniške figure pa je v šilasto obokanih nišah na začetku stoletja naslikal tudi Giotto v kapiteljski dvorani bazilike sv. Antona Padovanskega v Padovi.[5]
Na južnem delu slavoločne stene je ohranjen sv. Janez Krstnik, ki v levi roki drži disk, na katerem je upodobljeno jagnje, v desnici pa drži odvit svitek s kanoničnim napisom [ECC]E / [AGNU]S / DE[I ]/ Q[UI TOLLIT PE]CHATA / MUN / DI. Ikonografski motiv Janeza Krstnika z diskom, v katerem je upodobljeno jagnje, je v drugem in tretjem desetletju 14. stoletja precej pogost; veliko primerov najdemo v bližnji Furlaniji, na primer v kapeli sv. Nikolaja v stolni cerkvi v Vidmu,[6] v cerkvi sv. Mavra v Rive d’Arcano,[7] v Ogleju imamo kar dva primera, prvi je v levem transeptu oglejske bazilike,[8] drugi pa v t. i. Chiesa dei Pagani med baziliko in krstilnico.[9] Enak ikonografski motiv je mogoče zaslediti tudi v avignonskem miniaturnem slikarstvu, na pergamentni listini iz leta 1333, ki jo hrani Multscherjev muzej v Vipitenu/Sterzing na Južnem Tirolskem.[10]
________________________________________
[1] Za ikonografijo sv. Jurija cf. Otto VON TAUBE, Zur Ikonographie St. Georgs in der italienischen Kunst, Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst, 6, 1911, pp. 186–203; Sigrid BRAUNFELS, Georg, Lexikon der christlichen Ikonographie. Ikonographie der Heiligen (ed. Engelbert Kirschbaum), 6, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1974, coll. 365–390; George KAFTAL, Fabio BISOGNI, Iconography of the Saints in the Painting of North East Italy, 1, Florence 1978, coll. 347–374.
[2] Waltraud KOFLER ENGL, Il gotico lineare, Trecento. Pittori gotici a Bolzano (edd. Andrea de Marchi, Tiziana Franco, Silvia Spada Pintarelli), Bolzano 2000, pp. 27–45, p. 28.
[3] Več o freskantskem ciklu v Chizzoli Ezio CHINI, Il Gotico in Trentino. La pittura di tema religioso dal primo Trecento al tardo Quattrocento, Le vie del Gotico. Il Trentino fra Trecento e Quattrocento (edd. Laura dal Prà, Ezio Chini, Marina Botteri Ottaviani), Trento 2002, pp. 83–87.
[4] Cf. Rachele NARDINI, Affreschi di epoca gotica nella basilica di Aquileia, Antichità altoadriatiche, 69/2, 2010, pp. 526–527.
[5] Cf. predvsem Luca BAGGIO, Un capolavoro da riscoprire. Gli affreschi di Giotto nella Sala del Capitolo al Santo, Padova e il suo territorio, 31/180, 2016, pp. 6–9; Luca BAGGIO, Giotto e il rinnovamento dell’iconografia antoniana nel Capitolo del Santo, Bollettino del Museo Civico di Padova, 100, 2011, pp. 41–58, 290–291; Enrica COZZI, Giotto e bottega al Santo. Gli affreschi della Sala Capitolare, dell’andito e delle cappelle radiali, Cultura, arte e committenza nella basilica di S. Antonio di Padova nel Trecento (edd. Luca Baggio, Michela Benetazzo), Padova 2003, pp. 77–91.
[6] QUINZI 1999, pp. 16–17.
[7] Cf. Paolo CASADIO, Rive d’Arcano Chiesa di S. Mauro, La tutela dei beni culturali e ambientali nel Friuli Venezia Giulia 1986–1987, Trieste 1991, pp. 271–272.
[8] Cf. Sara TURK, Affreschi trecenteschi previtaleschi nel duomo di Udine, Il patriarcato di Aquileia. Identità, liturgia e arte. Secoli V-XV (edd. Zuleika Murat, Paolo Vedovetto), Roma 2021, pp. 353–373 (s starejšo bibliografijo).
[9] Cf. Rachele NARDINI, Affreschi di epoca gotica nella basilica di Aquileia, Antichità altoadriatiche, 69/2, 2010, pp. 524–527.
[10] Cf. Waltraud KOFLER ENGL, Il gotico lineare, Trecento. Pittori gotici a Bolzano (edd. Andrea de Marchi, Tiziana Franco, Silvia Spada Pintarelli), Bolzano 2000, pp. 42–45, cat. 4; Martin ROLAND, Gabriele BARTZ, Illuminierte Urkunden 1333-12-19_Sterzing-Vipiteno, www.monasterium.net/mom/IlluminierteUrkunden/1333-12-19_Sterzing-Vipiteno/charter (17. 6. 2022).
Pigmenti: apnena bela, rumena zemlja (goethit), rdeča zemlja (hematit), zeleni pigment (neidentificiran), ogljikova črna
Analitične tehnike: OM, raman, XRD
Omet je zelo trd; utrjen je bil verjetno med restavratorskim posegom. Narejen je iz apna in peska, ki je raznobarvnih ovalnih in oglatih zrnc (sl. 1). Vzorci so zelo majhni, tako da s prečnih prerezov ne moremo dobiti veliko informacij o ometih. Ramanske analize so potrdile le prisotnost kalcita, s tehniko XRD pa sta bila poleg prevladujočega kalcita identificirana še dolomit in v manjši meri tudi kremen. Med spodnjim in zgornjim delom poslikave jasno vidimo dnevnico, ki razkriva potek dela od zgoraj navzdol; spodnji omet gre namreč čez zgornjega in je torej nastal kasneje kot zgornji.
Gre predvsem za zemeljske pigmente, kar nam kaže že izbor barv na poslikavi. Prečni prerezi nakazujejo uporabo anorganskih pigmentov kot apnene bele, rumene in rdeče zemlje, nekega zelenega pigmenta in organske črne. Ramanske analize so identificirale kalcit, goethit in hematit, zeleno zemljo in ogljikovo črno. Modrega pigmenta ni, temnomodro ozadje je namreč narejeno kot mešanica apnene bele, ogljikove črne ter malo rdeče in rumene zemlje (sl. 2). Osnovno vezivo je apno iz ometa, pigmente pa so morda pred nanosom natrli še z apneno vodo ali mlekom. Končne detajle so verjetno nanesli že na suho s pomočjo nekega organskega veziva. Zaradi tega so ti deli večinoma odpadli, saj se niso tako dobro držali podlage kot pigmenti, naneseni al fresco.
Večinoma gre za slikanje na svež omet (al fresco), kar nam kažejo prečni prerezi (sl. 1–2) pa tudi dobra ohranjenost nekaterih osnovnih barv. Nekatere predele, kot so obrazi in dodatna barvna modelacija, so morali narediti na suho (al secco), zato so ti odpadli ali so zabrisani.
Opaziti je zelo tanke vreznine za rdeče vodoravne bordure; vtiskov ni. Ali so vrezali tudi nimbe in arhitekturne elemente, ni mogoče razločiti. Predrisbo so verjetno začrtali v rožnati barvi, ki pa so jo večinoma zelo dobro prekrili z barvnimi plastmi in s končno temnordečo konturo. Vidimo jo lahko na desni roki prve ohranjene celopostavne figure, in sicer na prstih njegove levice, v kateri drži knjigo, pa tudi ob rdeči konturi tik pod ovratnikom (sl. 3). Slikar je osnovne barvne ploskve nanesel s širokim čopičem, s kakršnim je večinoma oblikoval tudi gube draperij. Pri modelaciji obrazov je uporabil tanjše čopiče in bil pri oblikovanju obrazov zelo natančen. Obrazne poteze in obliko brade s čeljustjo je najprej začrtal z živordečo barvo, čez katero je nato potegnil končno obliko v temnordeči konturi. Pri tem so zanimive dolge obrvi, ki se nad očesom še posebej usločijo. Oči so velike in črne, v kotičkih se zožijo. Veke so rahlo začrtane s polsuhim čopičem v rdečkasti barvi. Pri tričetrtinskih obrazih (figuri na spodnjem delu stene) iz notranje obrvi raste raven nos, ki se konča v podolgovati konici in skoraj ravni nosnici (sl. 4). Pri obrazih en face (ohranil se je samo še svetnik čisto v kotu) je nos prav tako raven z dolgo konico in dvema krajšima nosnicama. Lica so dodatno obarvana s krožnim rdečim krogom. Usta so mesnata, zgornja ustnica je daljša z obliko dvojnega cikcaka, spodnja ustnica je kratka in je od zgornje ločena s temnordečo črto. Tako specifična modelacija obrazov potrjuje, da gre za delo istega slikarja tako na zgornjem kot na spodnjem delu stene. Ušesa so z zavitima koncema oblikovana kot majhna presta. Lasje na okrasti osnovi se bohotijo s kodri ali prameni, začrtanimi s temnordečo barvo končne konture. Morebitni svetlobni nanosi so odpadli. Roke so elegantne in z dolgimi prsti, roke ženske figure na spodnjem pasu pa so drobne in sovpadajo z njeno postavo. Inkarnat je svetlorožnat, prsti pa so zaključeni s temnordečo konturo (sl. 3). Draperijo celopostavnih svetnikov je slikar oblikoval s širokimi čopiči in pogosto modeliral na belo osnovo, na katero je začrtal široke gube. Ponekod so se ohranile močne končne konture. Modelacija je večinoma odpadla, a na ostankih še vidimo, da je slikar znal kombinirati široke in tanke čopiče za mehko modeliranje in da je gradil od svetlega proti temnemu.
Biljana, Župnijska cerkev sv. Mihaela, 1. faza (Biljana), 2024 (nazadnje posodobljeno 28. 10. 2024). Corpus picturarum muralium medii aevi, https://corpuspicturarum.zrc-sazu.si/poslikava/1-faza-cerkev-sv-mihaela-biljana/ (3. 12. 2025).
Pravni pogoji uporabe
© 2025 ZRC SAZU UIFS, Corpus picturarum muralium medii aevi
ZRC SAZU
Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta
Novi trg 2
1000 Ljubljana
Spodaj seznam podrobno opisuje piškotke, ki se uporabljajo na našem spletnem mestu.
| Piškotek | Vrsta | Trajanje | Opis |
|---|---|---|---|
| _ga | Ne-nujen | 2 leti | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za izračun podatkov o obiskovalcih, sejah, kampanjah in spremljanje uporabe spletnega mesta za poročilo o analitiki spletnega mesta. Piškotki anonimno shranjujejo informacije in dodelijo naključno ustvarjeno številko za prepoznavanje edinstvenih obiskovalcev. |
| _gat | Ne-nujen | 1 minuto | Google s tem piškotkom razlikuje uporabnike. |
| _gid | Ne-nujen | 1 dan | Ta piškotek namesti Google Analytics. Piškotek se uporablja za shranjevanje informacij o tem, kako obiskovalci uporabljajo spletno mesto, in pomaga pri ustvarjanju analitičnega poročila o tem, kako deluje spletno mesto. Zbrani podatki, vključno s številom obiskovalcev, virom, od kod prihajajo, in strani so se anonimno prikazali. |
| cookielawinfo-checkbox-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Nujno". |
| cookielawinfo-checkbox-non-necessary | Nujen | 1 leto | Ta piškotek nastavi vtičnik GDPR Cookie Consent. Piškotki se uporabljajo za shranjevanje soglasja uporabnika za piškotke v kategoriji "Ne-nujno". |
| CookieLawInfoConsent | Nujen | 1 year | Piškotek se uporablja za shranjevanje povzetka privolitve za uporabo piškotkov. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |
| PHPSESSID | Nujen | Seja | Piškote hrani podatke o uporabnikovi seji in uporabnikom omogoča, da se njihovi vnosi hranijo med časom obiska spletne strani. |
| pll_language | Nujen | 1 leto | S tem piškotkom si zapomnimo izbiro uporabnika glede jezika. |
| show_preloader_once | Nujen | Seja | S tem piškotkom si zapomnimo uporabnikov prvi obisk. |
| viewed_cookie_policy | Nujen | 1 leto | Piškotek se uporablja za shranjevanje, ali ste se strinjali z uporabo piškotkov ali ne. Ne hrani nobenih osebnih podatkov. |